Ska man träna på dieten?

Träning i samband med fettförbrännning.

Ska man träna på dieten?

Inläggav olle » lör dec 03, 2011 7:02 pm

Vår erfarenhet är att Fyratimmarskroppens fettförbränning egentligen inte kräver träning för att fungera. Jag har själv tränat spinning en dag i veckan, men även haft uppehåll från all träning under hela sommaren utan att det påverkat viktminskningen. När jag hade en veckas intensiv cykling på Mallorca, stannade min viktminskning upp helt och hållet.

Det kan vara nyttigt att räkna lite på energiomsättningen. Det är relativt enkelt att skapa ett underskott på 500-600 kcal per dygn genom att äta mindre. Om du ska skapa samma underskott med träning så måste du köra ett intensivt pass (jympa eller spinning) 1,5-2 timmar VARJE dag. Om du tar ett lite lugnare pass (t.ex. walking eller rask promenad) så kanske du behöver 3 timmar VARJE dag!

Om man tränar flera gånger i veckan så kan det vara läge att se över träningen och fokusera mer på kvalitet än kvantitet. För mycket träning kan faktiskt påverka viktminskningen negativt (du blir hungrig av att träna och du kan även öka nedbrytningen av musklerna eftersom du har energiunderskott) . Det kan vara bättre att dra ner lite på träningen och helt fokusera på viktnedgången och sedan börja träna mer när man hittat sin målvikt. Ett ordentligt styrketräningspass dagen efter ätardagen brukar fungera jättebra, eftersom musklerna då är fyllda med kolhydrater.

/Olle
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm

Re: Ska man träna på dieten?

Inläggav Anjanas » lör okt 06, 2012 9:41 am

Hejsan!

Jag noterar att du förslår att man tränar dagen efter man haft ätardag.
Hur förhåller det sig med träning om det är så att man dricker alkohol under sin ätardag?
Vad jag vet (fått höra) så är det inte bra att träna bakfull.

Har ni inte tränat någonting under viktminskningsfasen?
Inte ens promenader eller yoga eller dylikt?

Hälsningar

Anjanas
Anjanas
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 03, 2012 7:54 am

Re: Ska man träna på dieten?

Inläggav olle » mån okt 08, 2012 11:03 am

När man säger att det inte är bra att träna vid bakfylla tänker man snarast på att träningseffekten blir ganska dålig. Du har vätskebrist, känner dig seg, har dålig koordination m.m. Att köra tung styrkträning kan vara svårt med bakfylla, likaså ett intensivt konditionspass. Bortsett från vätskebristen och att du har sämre prestanda när du är bakfull så har jag aldrig hört talas om att det skulle vara det minsta farligt. Lyssna på kroppen! Kort sagt: det är inte farligt, men det är risk att träningseffekten blir lidande eftersom du inte kan ta i ordentligt. Att träna med infektion i kroppen är däremot något helt annat.

Vitsen med att träna efter ätardagen är att kolhydratdepåerna i musklerna är som mest påfyllda då. Det kan ta upp till 24 timmar för musklernas att bli fyllda det är därför vi inte tränar samma dag som ätardagen. Om du väntar ut bakfyllan och kör två dagar efter så borde du fortfarande ha kvar en del kolhydrater i musklerna. Att träna direkt efter ätardagen är bra om du kör tung styrketräning eftersom det är enda gången under veckan som kroppen är i positiv energibalans och har möjlighet att bygga muskler (s.k. anabol fas). Om du tränar mer uthållighet så spelar det inte alls lika stor roll.

När det gäller träning så tränade jag bara ett spinningpass i veckan under viktminskningsfasen. Ovanpå det hade jag även vardagsmotion i form av cykling till/från jobbet (totalt 25 minuter varje dag), men det räknar jag inte som träning. Jag hade flera månaders uppehåll från spinninngen under våren och sommaren och då tränade jag ingenting alls, men min viktminskning fortsatte i samma takt trots uppehållet i träningen, vilket gjorde mig mycket förvånad.

/Olle
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm


Återgå till Träning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron