Styrketräning vid SCD

Träning i samband med fettförbrännning.

Styrketräning vid SCD

Inläggav pasan » tor apr 25, 2013 10:20 pm

Hej,

Är inne på min andra vecka på SCD, finner att det fungerar mycket bra och jag gillar verkligen denna diet. Det ligger till som så att jag tränar en hel del(har precis börjat med ett träningsupplägg Tim tar upp i sin bok; Occam's Program, för att testa på och se om det kan vara något för mig. Mitt mål är att få bort lite kroppsfett(har inte överdrivet mycket, skulle tro att jag ligger runt normalvärden) - men vill helt enkelt få en mer...fast kropp. Skulle ni säga att denna diet är ett bra tillvägagångssätt för att uppnå detta?

Är runt 192-193 cm i längd samt väger närmare 90 kg, så egentligen behöver jag inte gå ner i kroppsvikt så mycket men vill helst få bort lite kroppsfett. Även då lägga på mig lite muskler.

Tim skriver bland annat att han lagt till till exempel brunt ris(fullkornsris?!) till sina måltider(grunden är dock fortfarande SCD) när han ville öka i bland annat muskler, är detta ett bra sätt eller kommer man rubba SCD-dieten?

Tacksam för svar!
pasan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor apr 25, 2013 10:09 pm

Re: Styrketräning vid SCD

Inläggav Jenny » fre apr 26, 2013 6:54 pm

Hej, kul att du gillar dieten. Det gör vi med ;-) För fast kropp så låter det som en bra plan du har. Antar att det är fullkornsris han menar. Låter bra att äta så vid styrketräning för att ge kroppen lite extra bränsle. Skulle inte tro att det skadar så mycket iom att du tränar hårt. Lite mer kolhydrater ger mer energi som du behöver för att orka träna. Om du inte går ner i vikt sen så testa att dra ner något på träningen och fokusera först på att bränna lite fett och sedan på att bygga upp muskler. Prova dig fram :-)... som vi alltid säger :-)
Misstag är feedback!
Jenny
 
Inlägg: 249
Blev medlem: ons nov 09, 2011 11:23 am

Re: Styrketräning vid SCD

Inläggav olle » lör apr 27, 2013 8:25 am

Om jag inte minns fel så förutsätter Occams protokoll att du äter massor med mat så att du ska få maximal muskeltillväxt men samtidigt accepterar att du får lite mer fett? Tim är lite oklar i sin bok om han verkligen använder sig av en strikt Slow Carb Diet när han bygger muskler, jag tror att det är helt olika dieter rent energimässigt (=kcal).

Jag ska på en gång säga att när det gäller muskelbyggande har jag ännu inte fått likvärdiga resultat som min viktnedgång. Jag är inte på något sätt expert i ämnet utan känner mig fortfarande ganska vilsen. Jag håller på att läsa in mig på ämnet och experimentera lite grand men känner mig inte helt övertygad om att muskelbyggande skulle vara lika enkelt som att gå ned i vikt. Tims resultat med muskelbyggande (15 kg muskler på en månad), som han skriver om sin bok är lite väl fantastiska och måste tas med en stor nypa salt (se t.ex. http://muscleevo.net/4-hour-body-workout/).

För att bränna fett måste du ligga på energiminus, för att bygga muskler måste du ligga på energiplus. Ekvationen verkar ganska hopplös redan från början med andra ord. Men genom att köra enligt Slow Carb Dieten och träna hårt dagarna direkt efter ätardagen då kroppen är på energiplus så kan man rent teoretiskt faktiskt bygga muskler och bränna fett under en och samma vecka. Den laddning du gör under ätardagen gör att du kan styrkträna hårt två dagar efteråt. Men efter två dagar är musklerna ganska tömda och den enda träning du kan göra är lite lugn konditionsträning (ingen styrketräning).

Under hela min viktedgång med Slow Carb Dieten behöll jag hela min muskelmassa (mätt via DXA och BodPod). Å andra sidan hade jag inte så mycket muskler att förlora, det är förstås betydligt tuffare att behålla muskelmassan under en diet om du har mycket muskler.

Nackdelen med SCD är att du bara kan köra styrketräning direkt efter ätardagen. Om du vill träna styrketräning flera gånger i veckan så är det snarare ”targeted ketogenic diet” (TKD) du ska testa. TKD är i princip Slow Carb Dieten fast utan ätardagar, istället äter du snabba kolhydrater direkt före/efter dina styrketräningpass. Genom detta får du en maximalt anabol (muskelbyggande) stimulans runt träningen och mellan passen håller du igång fettförbränningen. Lyle McDonald har skrivit en hel del om TKD, se http://www.bodyrecomposition.com/fat-lo ... art-4.html eller sök på hans hemsida eller internet. Du kan även läsa om TKD i Lyle McDonalds bok ”The Ketogenic diet”

Att bara lägga på lite råris till alla SCD-måltider tror jag inte funkar, det kommer sannolikt bara minska viktnedgången. Om du däremot tar vitt ris plus protein före och efter styrketräningen så kan det möjligen fungera. Det handlar väldigt mycket om att tajma mat och träning.

/Olle
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm


Återgå till Träning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron