Om jag inte minns fel så förutsätter Occams protokoll att du äter massor med mat så att du ska få maximal muskeltillväxt men samtidigt accepterar att du får lite mer fett? Tim är lite oklar i sin bok om han verkligen använder sig av en strikt Slow Carb Diet när han bygger muskler, jag tror att det är helt olika dieter rent energimässigt (=kcal).
Jag ska på en gång säga att när det gäller muskelbyggande har jag ännu inte fått likvärdiga resultat som min viktnedgång. Jag är inte på något sätt expert i ämnet utan känner mig fortfarande ganska vilsen. Jag håller på att läsa in mig på ämnet och experimentera lite grand men känner mig inte helt övertygad om att muskelbyggande skulle vara lika enkelt som att gå ned i vikt. Tims resultat med muskelbyggande (15 kg muskler på en månad), som han skriver om sin bok är lite väl fantastiska och måste tas med en stor nypa salt (se t.ex.
http://muscleevo.net/4-hour-body-workout/).
För att bränna fett måste du ligga på energiminus, för att bygga muskler måste du ligga på energiplus. Ekvationen verkar ganska hopplös redan från början med andra ord. Men genom att köra enligt Slow Carb Dieten och träna hårt dagarna direkt efter ätardagen då kroppen är på energiplus så kan man rent teoretiskt faktiskt bygga muskler och bränna fett under en och samma vecka. Den laddning du gör under ätardagen gör att du kan styrkträna hårt två dagar efteråt. Men efter två dagar är musklerna ganska tömda och den enda träning du kan göra är lite lugn konditionsträning (ingen styrketräning).
Under hela min viktedgång med Slow Carb Dieten behöll jag hela min muskelmassa (mätt via DXA och BodPod). Å andra sidan hade jag inte så mycket muskler att förlora, det är förstås betydligt tuffare att behålla muskelmassan under en diet om du har mycket muskler.
Nackdelen med SCD är att du bara kan köra styrketräning direkt efter ätardagen. Om du vill träna styrketräning flera gånger i veckan så är det snarare ”targeted ketogenic diet” (TKD) du ska testa. TKD är i princip Slow Carb Dieten fast utan ätardagar, istället äter du snabba kolhydrater direkt före/efter dina styrketräningpass. Genom detta får du en maximalt anabol (muskelbyggande) stimulans runt träningen och mellan passen håller du igång fettförbränningen. Lyle McDonald har skrivit en hel del om TKD, se
http://www.bodyrecomposition.com/fat-lo ... art-4.html eller sök på hans hemsida eller internet. Du kan även läsa om TKD i Lyle McDonalds bok ”The Ketogenic diet”
Att bara lägga på lite råris till alla SCD-måltider tror jag inte funkar, det kommer sannolikt bara minska viktnedgången. Om du däremot tar vitt ris plus protein före och efter styrketräningen så kan det möjligen fungera. Det handlar väldigt mycket om att tajma mat och träning.
/Olle