[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4586: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4588: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4589: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4590: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
Fyratimmarskroppen • Visa tråd - evas tråd

evas tråd

evas tråd

Inläggav eva » mån apr 08, 2013 1:18 pm

Om mig:

Kvinna 36 år, tidigare käkat LCHF i flera år (konsekvent!), samt tränat styrka och lite cardio regelbundet.
Längd 169 cm, vikt 83 kg.
Under perioden med LCHF gick jag inte ner i vikt, och därför kom jag fram till att jag måste ändra något.

För två veckor sedan läste jag 4-timmarskroppen, och bestämde mig för att testa.
Känner mig dock rätt förvirrad fortfarande kring Ferriss bok, men hoppas att få rett ut en del här:)

Startvikt 83,2 kg
Första veckan gick jag ner till 82,5.
Mätte mig även med måttband, minskning med 2 cm i midjan.
Andra veckan, exakt samma mått. Dock i samband med mens, så jag borde förvänta mig det.

Mitt upplägg en vanlig dag:
Frukost inom en timme: 3 ägg, ca 100 gr bönor, spenat, en skvätt olivolja

Lunch: 125-150 gr kyckl/lax/köttfärs, 100 gr bönor/linser, grönsaker, olivolja

Middag 1: samma som lunch
Middag 2: samma som lunch

ca fyra timmar mellan målen, sista målet ca kl 20.

Tränar några ggr i veckan, styrka 3ggr och lite cykling o promenader.
Har testat köra med kettlebells ett par ggr enligt Ferriss bok.
Men förvirrad kring träningsmängd under diet?

Haft två ätardagar hittills, på lördagar. Börjar med vanlig frukost, sen fritt fram till kvällen.
Mest mejeriprodukter jag äter då, så mest kaloriöverskott av fett, inte av kolhydrater.
Tror inte jag kommer kunna äta så mkt jag vill under ätardagarna, men får se hur det går.

Äter jag för mkt bönor? gissar på ca 400 gr om dagen.
Jenny sa att hon brukade äta en liten burk om dagen (ca 100 gr avrunnen vikt)??!

Tacksam för feedback:)
eva

Re: evas tråd

Inläggav Jenny » mån apr 08, 2013 8:30 pm

Hej Eva och välkommen. Ja, vi tyckte oxå att boken är förvirrande. Kan bero på att det är mer eller mindre bloggtext och lite ur sitt sammanhang som bok. Men vi tror att vi har rett ut ett och annat här iaf.

Logga dina vikt men dra slutsatser kring om det fungerar först 4 veckor in.

Kommentarer kring maten:
Du får i dig 15 gram protein på morgonen. Du skulle kunna öka på så att du kommer upp i 30 gram som Tim rekommenderar.
Angående bönorna - om du får för mycket energi i dig - skulle jag avvakta tills du har testat detta upplägg i 4 veckor för att utvärdera. Om du då inte går ner i vikt så kan du fundera över vad du tror skulle ha störst påverkan om du förändrar (kanske skulle du kunna dra ner på bönorna, kanske det råkar bli för mycket fett... det vet bara du när du har provat). Men just nu tycker jag att du ska hitta en balans så att du har ett och samma upplägg i 4 veckor innan du utvärderar och modifierar. Vi hjälper dig gärna att fundera över modifikationer när det är dags om det behövs. Jag åt mer bönor i början då jag vägde 83 kg, tog enorma ätardagar och gick ner i vikt relativt lätt. Det dröjde flera månader innan min första platå.

Angående träning:
Träna för att det är skönt och hälsosamt, inte för att gå ner i vikt (det ska till så grymt mycket träning för att göra skillnad så i ditt läge är det förmodligen lättare att skapa viktminskning med kostförändring).
Jag drog ner från 3 ggr i gymmet till 1-2 ggr per månad under mitt första år på dieten, gick ner 21 kg ändå. Nu har jag börjat äta kolhydrater i större skala och har mycket mer att ge i träningen och har sakta ökat på så att min kropp orkar träna varje dag (växlar mellan styrka och kondition, vissa dagar även yoga och ibland promenad). Med dessa mängder ökar jag min förbränning något men äter lätt ikapp det ändå. ;-) Det viktiga med träning under diet är att du måste förstå att hålla diet är en stress. Om du dessutom stressar kroppen med träning (särskilt om du inte har tränat innan) så kan det kosta dig att du inte orkar hålla dieten. Samma sak med en stressig livssituation - all stress, mental och fysisk kommer att tömma dina resurser att hantera stress så var noga med att inte överbelasta dig när du är på diet. Ta hand om dig själv extremt bra, var snäll, vila, återhämta dig och om du vill träna så gör det så att du känner att det ger dig ny kraft, energi och att du får avslappning av det. Pressa dig själv minimalt när du är på diet.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav eva » tor apr 11, 2013 8:03 am

tack så mkt för svaret Jenny!

om frukosten först -
3 ägg o ca 100 gr bönor ger drygt 30 gr protein (och ca 20 gr fett förutom oljan)
jag vet inte vilka ägg ni köper, men Olle skrev oxå i ett inlägg att en skulle behöva 6st ägg för o få 30 gr protein?!
de ägg jag köper är ekologiska, vikt 63-73 gr/st, så med ett proteininnehåll på 12,3 gr/100 gr, så blir det 25 gr protein för 3 ägg.
och bönorna ger ytterligare ca 8 gr.

iaf..

har legat sjuk i två dagar nu, och hade ingen aptit igår, men fick i mig tre ägg o en laxfilé o lite linser iaf.
så det får jag oxå tänka på när jag jag loggar vikten på lördag...

det här med att mäta o utvärdera tror jag verkligen på, det är bra.
men en utmaning för mig! särskilt nu när jag är så stressad inför sommarformen!!

ang träning, så älskar jag att styrketräna, gillar att känna mig stark o hård i kroppen.
och tanken att minska träningen gör mig nervös! som att jag tror att kroppen förfaller med en gång o blir helt slapp!
men det är viktigt som du säger, att jag ska vara snäll mot mig själv.
mentalt känns det som att jag har dietat väldigt länge (men har uppenbarligen inte legat på energiunderskott då jag inte gått ner)
och samtidigt tränar hårt, så därför är det svårt att minska träningen. men jag ska försöka känna mig för.
nu blir det ändå en vilovecka pga sjukdom.

jenny, du skrev oxå ett inlägg om "diet som religion" ung.. stämde på pricken på mig!!
"men.. jag äter ju nyttigt, som jag ska.. så jag borde gå ner".. och omedvetet äta mer, för det är ok, det är nyttigt..
kommer nog skriva mer om det.

hej så länge:)
eva

Inläggav olle » tor apr 11, 2013 11:04 pm

olle
Site Admin

Inläggav olle » fre apr 12, 2013 10:14 am

olle
Site Admin

Inläggav eva » mån apr 15, 2013 5:49 am

Hej igen!

Tillbaka efter några dagars sjukdom. Usch, riktigt dålig, magkatastrof.
Som värst i lördags på ätardagen, snyft.
Mådde illa, fick i mig två ägg, o en burk keso o mandlar under förmiddagen, sen inget mer.

Iaf - resultat efter tredje veckan: 80.8kg
bra, ja, men pga sjukdom har jag inte tränat på hela veckan, o ätit mindre än jag brukar.
Fast det var ju ändå kul att vågen tog ett skutt neråt:)
Måtten kryper saaakta neråt oxå.
Händer inget på armar o lår, men lite minskning framförallt på midja o lite på höft,
vilket är helt rätt. Jag återkommer med måtten, har dem inte exakt i huvudet.
eva

Inläggav eva » mån apr 22, 2013 9:49 am

reslutat fjärde veckan:

81,1 kg (ökning me 0,3 sen förra veckan)
men måtten minska några cm totalt! så det får väl vara ok
ska redovisa måtten när jag kommer ihåg att få med mig lappen där jag skrivit upp..

konstigt att jag inte minskat mer då jag förra lördagen var dålig o inte alls hade ätardag, tvärtom.

denna lördag hade jag däremot verkligen ätardag!
läste inlägget jenny skrev om ätardag nyss, bra.kände igen mig.
är väldigt ambivalent till ätardag. det skapar oftast ångest hos mig.
men oxå väldigt skönt att kunna äta allt då jag t.ex äter ute på lunch, och/eller är bjuden på middag på kvällen.
men denna gång blev jag så mätt o kände av gamla tiders sockerfylla. även ont i huvudet, trots att jag drack mkt vatten.

frukost - 250 gr keso med grädde o jordgubbar, kaffe. (det var dagens godaste)

lunch ute - olika vegetariska röror o surdegsbröd (kompisen veggo, trist, hade hellre ätit ngt annat gott!)
efteråt två kulor finglass, och ca ett hekto naturgodis.

på kvällen middag - lasagne, vitt bröd me ost (o äckel-becel-margarin!! blä, men annat fanns ej).
en chokladkakebit efteråt. några nävar popcorn.

mådde inget vidare efter lunchen. o ångest över brödet o sockret i godis o kakan.
kändes märkligt o äta sånt. det var så många år sedan.

tror jag ska hålla mig till lchf på ätardagarna. iaf inte bröd o socker.
frukosten som bara hade sötma från mjölkprodukterna o jordgubbarna, var godare än godiset o kakan. kändes för sött för mig numera.
och så oroar jag mig att jag pajat denna veckas viktnedgång.

i går söndag gick jag tillbaka till dieten, men det var ganska svårt. trodde inte skulle ha ngn aptit efter lördagen, men tvärtom.
ville fortsätta käka skräp?!
hade tänkt träna igår söndag, men bara slappade, så då fick jag ångest över det oxå.

hm, jag misströstar i nuläget.
eva

Inläggav Jenny » mån apr 22, 2013 12:07 pm

Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav eva » mån apr 22, 2013 12:29 pm

tack för svar Jenny!

om du läser början av tråden så körde jag igång med SCD för fyra veckor sedan
startvikt 83,2
nu 81,1
och lite minskade mått

haft tre ätardagar, "missade" en pga magsjukdom eller vad det var...

även om det går långsamt så är det faktiskt inte dåliga reslutat. så jag ger inte upp än.
men det är svårt nu, och som du skriver så behöver jag förhålla mig bättre till bra/dålig mat.
och ätardagen skulle kunna hjälpa mig att minska ångesten över att äta fel.
men jag är inte där än.
avslappning kring maten o träningen är absolut ett mål.
mina vikt-mål är annars -
delmål 78 kg (här börjar jag känna mig aningen "normal" och inte helt utflippad över att jag vill krypa ur mitt skinn..)
sen 75 kg
sen 69 (allt under 70-strecket är jättebra)
när (inte om;) jag når 69 får jag se hur jag ser ut... om jag kan nöja mig med det...

det är knivigt att dieta när jag har/har haft en ätstörning (och även kört olika dieter) i sådär ca 15 år!!
jag behöver gå ner OCH jobba mentalt med att slappna av. inte det lättaste.

ska försöka hänga kvar här och uppdatera hur det går.
MKT tacksam för din feedback!!
eva

Inläggav Jenny » tis apr 23, 2013 9:57 am

Det är delikat balansakt att gå mot en lättare vikt samtidigt som man behöver släppa på mentala spänningar kring mat. Ju mer man väger, desto mer vill man gå ner, desto mer blir godis el. dyl. "syndigt/förbjudet" och desto mer vill man ha det. I alla fall är det så det är för mig.
I bloggen så hittar du några inlägg där jag berättar mer om mina tankar i ämnet.
http://blogg.fyratimmarskroppen.se/2011 ... -historia/
http://blogg.fyratimmarskroppen.se/2011 ... -you-thin/
http://blogg.fyratimmarskroppen.se/2011 ... otivation/

Det var väldigt tydligt för mig att jag kunde börja gå ner i vikt först efter att ha accepterat mitt överflöd av kroppsfett. Efter att jag började tänka på min kropp och mitt fett som en separat del och inte som mig. Det kan låta konstigt kanske men jag är av den åsikten att jag inte är min kropp. Min kropp är mitt tempel osv och den känslomässiga insikten gjorde det lättare för mig att helt slappna av och acceptera där jag var och slippa skam, stress, känsla av oduglighet och att jag var misslyckad. - nej, jag var inte misslyckad; jag hade en kropp med X kg fett på - det var allt!

Det är en paradox att när vi slappnar av inför något vi vill ha så blir vi fria att agera med lätthet och jag tror att det var det som hände mig. Ska säga att det är färskvara, särskilt när jag började gå ner och känna mig vacker, då är det lätt att med buddistiska ord börja gripa efter den yttre tillfredsställelsen som det ger. Dock tror jag att det är möjligt att njuta av en vacker kropp men det finns en skala i hur angeläget det blir och vid en viss punkt blir för stor angelägnhet kontraproduktivt.
ha det!

Förresten även denna kan va intressant: http://blogg.fyratimmarskroppen.se/2013 ... -religion/
Misstag är feedback!
Jenny

Nästa

Återgå till Hur går det?