[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4586: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4588: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4589: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4590: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
Fyratimmarskroppen • Visa tråd - evas tråd

evas tråd

Re: evas tråd

Inläggav eva » fre aug 02, 2013 11:00 am

Hej på er!

vägning lör 27 juli:

78,3 kg (+1,3 sedan 4 juli)
(och jag är fortfarande 1,69 lång.. tror jag)

jag blev glatt förvånad att det inte var mer, har ju haft diet-paus sedan 8 juli o tills igår.. typ.
men det är en viss fördröjning med vikten både vid ökning o minskning. det är rätt intressant.
men nu får den inte öka mer!!

måtten var konstigt nog precis desamma som vid "rekordläget" den 4 juli.
armar 31,5 cm
lår 60 cm
midja 83
höft 100

jag kände mig pluffsigare än innan, så måttbandet gjorde mig mest förvånad!
har ju inte tränat ngn styrka på tre veckor! bara cyklat o joggat lite.

känns faktiskt svårt att börja om med dieten nu igen. svårast är att inte käka mjölkprodukter.
jag älskar keso, kesella. och nu har jag även fått smak för havregryn igen, sedan jag introducerade
dem på ätardagarna, efter flera års lchf-ande.
jag njuter av havregrynsgröt som andra mumsar i sig gräddglass antar jag;)

som tur är så tröttnar jag inte på bönor. jag har testat olika, men nu är favoriten helt klart kidneybönor.
de är toppen. vacker färg, tuggmotstånd, god smak, men inte för goda (som kikärter, som jag kan äta som godis)
linser är oxå gott, men mättar inte lika bra, o då äter jag lätt för mkt. samt att de blir mer som en soppa,
vilket jag inte heller uppskattar.

jahapp. en rapport från västkusten. diet-omstart gäller alltså från igår, 1 augusti.
och gymet får jag svettas in igen. skönt att komma igång, trots träningsvärken.

varma hälsningar eva
eva

Inläggav Jenny » sön aug 04, 2013 8:59 pm

Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav eva » mån aug 05, 2013 6:14 am

Hola Amigos!

vägning lör 3 aug:
78,3 kg (+- 0)
även måtten exakt samma!

hade bara scd-at i två dagar;) så det här är fortfarande helt ok.
men nu vill jag se resultat igen. det får allt bli ett ryck neråt.
kan inte bestämma om nästa delmål är 76 kg, eller 75..
76 kg är det minsta jag vägt sedan förra sommaren, o minsta på en del år.
undra om det kan vara rimligt att sikta på 75 innan aug är över? hm..

en belöning när jag kommer till 69 kg är att köpa fint tyg o gå till skräddare o sy upp en klänning:)
och köpa ett par jeans:)

iaf. så här ungefär kör jag med maten:
frukost- kyckl, bönor, gröns, 10 gr linfrö/hampolja (=30 gram protein, 10 gr fett, o några kolisar från bönor o gröns)

lunch - lax/köttfärs 10%/ägg, bönor, gröns (25-30 gram protein, 10-15 gr fett, o några kolisar från bönor o gröns)
(till lunch tar jag oftast en fetare proteinkälla, men lägger ej till extra olja då, inte heller om jag steker)

middag- som frukost, ev tonfisk i stället för kyckl, o ev en avokado istället för oljan
(25-30 gram protein, 10 gr fett, o några kolisar från bönor o gröns)

inte så svårt att dra ner på fettet, även om det mättar. siktar på 30 gr fett om dagen.
men svårare att dra ner på proteiner. mindre än 30 gr protein per måltid känns för lite.
men jag tränar ju oxå, så det kanske jag har råd med? ja, det visar ju sig..

tänkte att Tim ju skriver om 30 gr protein till frulle, o sen 20 gr protein till varje måltid.
men han käkar ju fyra måltider om dagen, så det blir iaf 30 + 3*20 = 90 gr protein om dagen, eller hur?

kramar o pepp tebax!
eva

Inläggav Jenny » tor aug 08, 2013 2:48 pm

Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav eva » mån aug 12, 2013 7:10 am

Hej Jenny! tack för svar:)

jamen det var ju intressant att höra att du oxå ligger rätt högt på proteinet.
mycket protein, lite fett tycks funka för mig med. klarar även en del kolisar var det verkar.

i lördags skulle jag åter dra fram vågen o hoppa upp på den, men nehe.. den var knalldöd.
eller batteriet var kaputt såklart.
det var rätt tillfredsställande att vågen var död HAHA. önskar att jag inte kunde liva upp den mer.

men måttbandet är ju helt analogt o därför nästan för evigt hållbart.. och det visade återigen exakt samma mått som sist.
ok, jag måste erkänna att jag fuskade med dieten förra veckan. jag har varit helt off the road när det gäller matlagning,
och eftersom jag inte får nog av det där nedrans kaseinpulvret, så har jag käkat det till både frukost o middag ibland!
o ngn burk makrill med bönor o grönsaker till lunch.

hur som helst. i lördags var det rätt trist väder, så jag hade lånat bok av Jillian Michaels (den fräsiga fitnessbruden från Biggest Loser),
"Unlimited". Inte en diet-bok faktiskt, men om att nå mål typ.
och den är nog bra för mig. så jag gick i gång på en målbeskrivning hon gav exempel på. grejen är att vara specifik o gå från långsiktigt mål (69 kg) o bryta ner det till månadsmål (-2kg), veckomål (-0,5kg), o schema/plan för mån-söndag.

hon tar även upp praktiskt om fallgropar. för min del märker jag att jag är torsk på olika fitnessbloggar. det låter ju bra,
men de handlar till 10% om träning o till 90% om olika smaskiga - dock nyttiga - recept!! med snuskiga bilder som jag dräglar över.
slut med det!! recept har jag gott om hemma redan, en massa som jag inte ens hunnit testa än.

en annan grej som är bra är att alltid se till att ha färdiga matlådor hemma. iaf ha tex färdiglagad kyckling, så går det lätt att blanda med bönor o grönsaker.
det duger inte ens att bara vara beredd med rå kycklinggilé i kylskåpet.. nä, för är jag på det humöret, så tycker jag t om att det är för jobbigt att steka upp den på 5 min!

i hennes "mål-exempel" så använde hon just viknedgång (illustrerat som en pyramid med långsiktigt mål i toppen)
med förslag på 8500 kcal/v o 1200kcal/dag.
ingen speciell diet annat än att hon kör på träning, kcal-räkning och "nyttig" mat,
men på ca 1100 kcal per dag så hamnar jag ändå på en rätt typisk scd-upplägg:
30 gr protein, 10 gr fett, 100 gr bönor (inte inräknade i proteinet), 200 gr grönsaker * tre måltider per dag= knappt 1100 kcal/dag
vilket gör att jag på lördagen kan äta drygt 2000 kcal.

ja, sorry, nu blev det långt igen. men jag fortsätter o läser Jillian-boken, den är så amerikansk o skojig. men oxå praktisk o vettig.

hej på er! nu får jag gå o köpa batteri till den där vågen igen, suck;)
eva

Inläggav olle » mån aug 12, 2013 11:56 pm

olle
Site Admin

Inläggav eva » tis aug 13, 2013 6:19 am

hej olle!

ja, jag kände igen ngt hon skrev om viljestyrka, som ni oxå tagit upp! nämligen det om att den tar slut efter ett tag,
att en behöver pausa. visst, den kan tränas upp, men som en muskel behöver den oxå vila, annars blir den övertränad o slut.
jillian skriver även det att en inte ska utsätta den för påfrestningar i onödan! t ex om en vet med sig att det är svårt att gå förbi en godisaffär på väg till jobbet - ta en omväg då.

ska bli väldigt intressant att få veta mer om vad ni kommer fram till när det gäller den psykologiska/känslomässiga/mentala delen!!
det är det viktigast av allt!

jag vet t ex eg hur jag ska göra för att gå ner. men vid 78..77..76 kg börjar ngt konstigt hända..
jag är ju glad över vad jag åstadkommit så långt, men då börjar jag slappna av. faller tillbaka i gamla äta-utan-att-vara-hungrig-mönster.
det är något som gör att jag inte vågar lyckas, att nå fram hela vägen.
som att jag inte egentligen kan föreställa mig hur jag skulle vara som en slank o smal version av mig själv?
jag har varit det, men det var.. femton år sen. och även då kunde jag inte riktigt njuta av det, för då fanns inte tilltron till mig själv att jag skulle kunna fortsätta vara smal. och som en dålig självuppfyllande profetia så brakade det oxå samman längre fram.
(min mamma dog: jag åt för att domna bort o bakade snabbt in mig i ngt fluffigt... sen satt fluffet kvar som berget, gahh!!)

jillian (kommer tjata om henne ett tag nu) jobbar alltid med detta i sina program, folk har alltid ngn olöst "issue" som gör att de fastnar i dåligt beteende. (och jo, det blir bra TV, de gråter o tjuter som bara den).
jag tycker att jag kommit en bra bit egentligen, o rotat runt i mig själv. men ändå är det ngn knut kvar som jag inte begriper mig på??

jillian säger att det är viktigt att kommunicera vad en behöver till andra. det är svårt för mig. och att be om hjälp.
t e x idag skulle jag väldigt gärna vilja ha en lång go kram av någon. men det tar emot. o vem ska jag be?

hoppas ni orkar läsa mina memoarer här!;) det är skönt att skriva av sig iaf.

och lycka till med psykologi-plugget:) ser fram mot o veta mer!
eva

Inläggav olle » tis aug 13, 2013 9:23 am

olle
Site Admin

Inläggav eva » mån aug 19, 2013 7:49 am

Det visade sig att vågen var död ändå.. trots nytt batteri.
Jaha, och måttbandet visade fortfarande samma mått i lördags (17/8).

och jag fortsätter slarva lite :oops: så det är klart att inte måttbandet visar minskande siffror.
men nu är kaseinet slut iaf, så det minskar frestelsen något.
på´t igen.. kyckling/tonfisk, bönor o grönsaker. men jag tillåter mig även lite lättkesella ibland.. det får visa sig om
det inte funkar.

en ny våg är beställd!
hej så länge
eva

Inläggav Jenny » tis aug 20, 2013 3:16 pm

Kanon, nu kör vi! Vänta 4 veckor innan du börjar dra slutsatser. Städa upp din mat lite så som du nämnde och invänta 4 veckor så ska det nog bli finfint. :-)
Misstag är feedback!
Jenny

FöregåendeNästa

Återgå till Hur går det?