evas tråd

Re: evas tråd

Inläggav eva » ons aug 28, 2013 8:16 am

quick update-

ny våg är hemkommen. den fick mig inte att gråta o skrika;) den visar 78,3 kg. det kan jag leva med.
jag har kommit in i diet-rutinen rätt bra igen senaste veckan. sover bra, magen funkar bra.

många på jobbet testar 5:2 dieten. men de flesta orkade bara en vecka, det var visst för tufft att fasta två dagar i veckan.
men det låter sunt vad jag hört.
kommer dock inte ihåg om Tim skrev ngt om fasta? det rimmar iaf illa med äta-inom-30-min på morgonen rutinen..

jag har svårt att få till det själv förresten, frukosten inom 30 min. kan ni tänka er att skriva ngt mer inlägg om varför det är så viktigt?
har läst tidigare trådar här.. men i praktiken undrar jag ändå? jag vaknar ju ofta tidigt, men vill inte gärna äta frukost halv sex, för då klarar jag mig inte till lunch ca kl 13.. och egentligen vill jag helst morgonträna på fastande mage, men det "ska" jag ju inte göra heller..
ja, jag har som sagt problem med den där frukosten. förstår dock att det funkar för Tim som vaknar sent o äter frukost kl 10...

tack o hej!
eva
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån apr 08, 2013 12:52 pm

Re: evas tråd

Inläggav olle » ons aug 28, 2013 6:28 pm

Jag skulle säga att 5:2 dieten säkert fungerar alldeles utmärkt. Det är en typ av intermittent fasta och precis som alla andra dieter kräver det en del viljestyrka. Dessutom gäller det att låta bli att "kompensationsäta" dagen efter fastan, eftersom det inte finns någon ätardag. För min egen del tror jag att jag skulle få långsammare resultat med 5:2 jämfört med mina resultat på Slow Carb Dieten. Jag vill bestämt avråda från att kombinera 5:2 med Slow Carb Dieten, när Jenny körde intermittent fasta med 6-8 timmars ätfönster/dag så blev det alldeles för tufft. Hon fick stora problem med en instabil mathållning som tog ca 3 månader att återhämta sig ifrån (se hennes filmer om platå och intermittent fasta).

Främsta anledningen till att få i sig protein direkt på morgonen är att stoppa muskelnedbrytningen (kortisolet är som högst på morgonen). Genom att äta proteinet skapar du dessutom en lång mättnad och försäkrar dig om att du förblir mätt under hela förmiddagen och inte äter en massa onyttigheter. Bra observation att Tim är nattuggla, det kanske man måste ta i beaktande!

Som vanligt på den här dieten så måste du testa dig fram. Du kan göra ett experiment några veckor framöver där du väntar med frukosten några timmar och se vad som händer med vikten, måltiderna och hungerkänslor. Med tanke på att du stiger upp tidigt och inte är hungrig och sedan hinner bli för hungrig innan lunch kanske det skulle fungera bra för dig att ha en sen frukost. Du kanske skulle stå dig bättre under dagen med en sen frukost. Testa och utvärdera!
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm

Föregående

Återgå till Hur går det?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron