Carinas tråd

Carinas tråd

Inläggav carina » fre jun 21, 2013 5:26 am

Känner hur motivationen börjar falna. Står nu på samma vikt som för 4 v sedan. Står och stampar på mina 75! Gick ner till 73,9 för tre veckor sen men efter det har det gått uppåt. Tänker platå ändå. Har alltid hamnat på 75 med hjälp av andra dieter men eftersom det har stannat där har jag återgått i gamla mönster. Jag känner att detta är mitt sätt att äta på, mår bra och fylld av energi, men som sagt... de vore ju kul att gå ner i vikt också :)
carina
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 27, 2013 8:16 pm

Re: Carinas tråd

Inläggav Jenny » lör jun 22, 2013 8:09 am

Hej Carina, vad bra att du tar upp det så att det blir tydligt för dig att något håller på att hända så att du inte blir överrumplad om det gör det.
Efter minst 4 veckor som man har stått still så kan man kalla det för platå, det är för att det kan finnas andra anledningar till att vikten står still/ går upp annat än att du har lagt på dig fett alt. inte bränt. Men låt oss resonera och utgå ifrån att du faktiskt inte har bränt alternativt har lagt på dig fett dessa veckor. Det är nu bodyhacking kan komma in och glänsa som metod. Kavla upp ärmarna! :-) Istället för att "följa en diet" så ska du nu börja forska på din egen kropp och bli expert på den! När du gör det så finns det inga misslyckanden, bara feedback. Det du har gjort de sista veckorna funkar inte, så då måste du ändra något. Ändra inte för mycket, bara 1-3 saker. Vanligtvis när man går på en diet så förkastar man den eller byter diet helt när den inte fungerar. Nu ska du tänka annorlunda och bara göra några justeringar, hålla dem i 4 veckor för att sedan utvärdera igen. Du kan tex börja med att skriva ner/fota allt du äter (ja, vi tjatar ofta om detta men det är ett väldigt bra första steg eftersom du då verkligen kan se vad du äter vilket gör framtida justeringar ännu lättare).

Så, förutom att logga maten, vad kan man göra och hur kan man tänka? En väg att gå är att fråga dig va du gjorde de första 4 veckorna som du inte gör nu. Eller vad har du gjort de sista veckorna som du inte gjorde i början? Du kan även fundera kring sådant som stressnivå, rutiner som ändrats, attityd och känslomässigt tillstånd du har osv. Du kan även fundera över ditt mönster som du känner igen och isf vad brukar hända nu och sedan... hur kan du bryta det mönstret? Hur kan du göra något annorlunda?

Ok, några tips att testa med maten:
* Ät endast 3 ggr om dagen
* Fota/skriv ner allt du äter och dricker
* Halva portionens vikt ska vara grönsaker varje måltid
* var restriktiv med fett (30 gram/ dag duger, då räknas allt fett - även det som finns i tex avokado, nötter, oljor till matstekning osv...).
* Börja din ätardag kl 12.00 på dagen och avsluta den 00.00 samma kväll senast (ätardag i 12 timmar).
* Drick mer vatten (kanske 2L eller något mer)

Där har du några saker att få inspiration ifrån men det viktigaste är att du tittar på hur du har reagerat på vad du har gjort.Om du kunde logga en hel vecka ink. ätardag här så skulle vi kunna ge dig mer specifika råd.

Lycka till och kavla upp ärmarna och bryt ditt mönster av fallande motivation!
Pepp!
Misstag är feedback!
Jenny
 
Inlägg: 249
Blev medlem: ons nov 09, 2011 11:23 am

Re: Carinas tråd

Inläggav carina » sön jun 23, 2013 10:31 am

Tack för feedback. Vägde mig idag efter ätardagen igår, där jag i vanlig ordning levde på "socker". Jag hade bara gått upp 0,2 kg. Något har hänt till det positiva. Jag håller mig till de jag tidigare upplägget med lite justeringar. Jag dricker protein på morgonen 30g. Kan det ställa till det? Bättre med ägg och bönor??

Tack för er ödmjuka & tillåtande inställning
Carina
carina
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 27, 2013 8:16 pm

Re: Carinas tråd

Inläggav Jenny » sön jun 23, 2013 11:14 am

Proteinet borde inte ha betydelse annat än om du märker att du blir hungrig snabbt inför lunchen. Ägg har dessutom lite mer fett jämfört med proteinpulver som oftast är fettsnålt. Vilka justeringar tänker du göra?
Misstag är feedback!
Jenny
 
Inlägg: 249
Blev medlem: ons nov 09, 2011 11:23 am

Re: Carinas tråd

Inläggav carina » sön jun 23, 2013 2:59 pm

Mina justeringar är nog focus, medvetenhet, engagemang och noggrannhet! Har en bra grundplan som jag höll mig till på ett annat sätt de fyra första veckorna! Och när jag tänker efter så är det nog så att proteinpulvret gör mig hungrig, rastlös, onöjd och en evinnerlig längtan till ätar dagen! Så det är nog så att jag äter frukost istället för att dricka den.

Tack för snabba svar :)
carina
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 27, 2013 8:16 pm

Re: Carinas tråd

Inläggav Jenny » mån jun 24, 2013 5:26 pm

Det är jättebra. i och med att du tänkte efter vad du har gjort annorlunda så märkte du det. Och du har nu lärt dig att du ska äta din frukost istället. Två stora lärdomar - istället för att tappa gnistan och ge upp! Grattis!!
Misstag är feedback!
Jenny
 
Inlägg: 249
Blev medlem: ons nov 09, 2011 11:23 am


Återgå till Hur går det?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron