Jennys tråd

Re: Jennys tråd

Inläggav Jenny » sön jan 12, 2014 5:34 pm

64,9 kg
32,4 %
Veckan har flutit på bra. Det fungerar bra att ha dessa stapelvarorna topp-of-mind liksom. De gör mig mätt och belåten. Är noga med att inte äta under 1500. Det är viktigt så att det inte drar iväg på någon hårdbantning. Bara en fin sluttande kurva som stabiliserar sig på en bra vikt. Och framförallt en avslappnad relation till mat. Så, hur har veckan varit, har jag varit avslappnad i min relation till mat/ätande/kropp? - Ja, det har känts skönt att inte bli för mätt och svullen. Jag har inte haft några direkta sug eller kämpat med mig själv. Pms och mensen är ju över för denna gång vilket brukar betyda att jag kan se fram emot 2 veckor av lugn och ro från känslosvall och sug. Om jag var så hela perioden så skulle det vara skönt. Ska försöka länka min pmssighet till något positivt nästa gång. Tänka att jag blir kraftfullare, mer passionerad, fokuserad och får tillgång till emotioner och en känslighet som jag inte har annars.

Jag skulle vilja tänka som simmerskan Alshammar som jag tror sa "jag gör alltid mina bäste lopp när jag har mens". Så vill jag oxå bli. Jag vill bli starkare vid mens. Fokusera min energi åt ett konstruktivt håll istället för att bli pms-bitch och tycka illa om mitt beteende, känna dåligt samvete för Olle som måste stå ut med mig då och vilja äta för att jag känner mig usel, tycker synd om mig själv och har ont i magen. Jag vill bli en kraftkvinna! May the force be with me in the sacred period of PMS-mens!

- När jag känner mig rastlös
- När jag känner mig lättirriterad
- När jag börjar klaga på Olle (i mitt huvud eller högt)
- När jag känner mig grymt kärlekskrank (det är inte så gulligt som det låter för beteendet kan bli ganska krävande och jag bitchigt besviken om inte hela behovet tillfredsställs - vilket är svårt eftersom behovet är näst intill omättligt).

Då vill jag tänka att: Det är under mens jag gör mina bästa lopp!!!! :twisted:

Mycket av mitt jobb att gå ner i vikt eller hålla vikten saboteras av min pms/mens-period då jag ganska snabbt äter för mycket.

Här är lite bra dokumentärer som jag har kollat på i veckan by the way.
http://www.youtube.com/watch?v=-pEkCbqN4uo
http://www.youtube.com/watch?v=hLv0Vsegmoo
http://www.youtube.com/watch?v=T24B6T-hp0E
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Irean » ons jan 15, 2014 6:20 pm

Sitter och läser igenom din logg (bara senaste än så länge ) och noterar att du tänker äta potatis?! Klarar du av att gå med med dessa kolhydrater. Själv tror jag att egentligen är potatis är en bra energikälla,men själv vill min kropp inte alls vara med då jag äter annat än rent protein. I och för sig klarade jag ju av bönorna och dom borde vara väldigt energi rika.
Men hursom blev jag väldigt nyfiken på hur en typisk matdag ser ut för dig? Gärna med vilken träning du gör per vecka. Är du mycket rörlig eller är du stillasittande kontorsråtta som jag?
Irean

Inläggav Jenny » tor jan 16, 2014 4:27 pm

Hej, ja min mat har förändrats sedan jag gick på SCD. Mest för att jag mentalt inte pallar att förbjuda mig någon mat - trots ätardagarna. Det är så det känns just nu iaf. Potatis har mycket högt GI men det har oxå ett fantastiskt mättnadesindex. Dock inget jag åt på SCD.Jag har förstås hackat fram förändringarna i min kost efter vad som fungerar nu. Märkte att jag inte kom ner i vikt med scd när jag hade 5 små kilon kvar till skillnad från Olle som kom ner till 6 % fett med scd. Lite orättvist... :-/ Men, men. Som sagt så måste man prova sig fram och skapa en diet som fungerar och när kroppen förändras så förändras förutsättningarna och maten. Jag brände ut mig kan man säga när jag försökte pressa mig för hårt de sista kilona med konsekvens att jag mentalt inte pallar förbjuda mat (det blir bara som en extra lockelse då). Detta har resulterat i att jag istället har gått upp något :? Så vad jag håller på med är att hitta balans och långsiktig mycket långsam viktnedgång mer som en livsstil.

Jag styrketränar i gymmet varannan dag. Har nog lagt på mig 1-2 kg muskler under 2013. Gillar att äta kolisar för träningen. Blir lite piggare i gymmet då. I perioder har jag kört mycket spinning men bromsades av ryggskott så nu är det väldigt basic, inte vågat konditionsträna på ca 2 månader. Jag fotar fortfarande all min mat, om du vill så kan du kolla på den på http://www.dayviews.com under namnet "Jempen". Där syns alla mina synder och dygder ;-) När du tittar där så ska du oxå veta att jag låg på 56 kg som lättast september 2012 (kombinerade IF och SCD= vilket gav upphov till en "utbränning" av två) och just nu har jag legat mellan 60- 65 i kanske ett halvår. Vilket betyder att den kost jag har ätit, som du ser, har gjort att jag har gått upp lite.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Irean » tor jan 16, 2014 6:46 pm

Ja hos mig har du då all förståelse, jag vet allt om att bränna ut mig, i kombo med en karl som går ner med att leva på HCHF diet medans man själv lever på 3 salladsblad i kors med en skvätt sur vinäger... *SUCK*

Men 56kg känns otroligt resultat! Ville du verkligen under det? Och om jag inte minns fel hade du ju muskler och sådant, fusk :) Men jag tror du gör rätt om det känns som det blir för mycket att gå all out, att du blandar in lite kolisar. Det som händer är väl lite långsammare viktnedgång men det är inte allt, psyket är ju så mycket viktigare. Och med så mycket träning också. Kan inte säga annat än att jag är avundsjuk på din energi !
Irean

Inläggav Jenny » tor jan 16, 2014 8:14 pm

Ja du, ibland är det så orättvist. ;) Min favoritursäkt of all times var under hela min uppväxt när min 2 år äldre bror åt något gott så skulle jag oxå få. Det var bara det att han var väldigt fysiskt aktiv medan jag mest satt inne och ritade och även åt när han inte åt. Han var smal och jag lite rultig och kunde inte förstå varför det var så orättvist ;-). Jag har märkt att jag ibland hänger mig åt samma ursäkt fortfarande och jämför mig med någon. Men så finns det alltid de som har det värre.

Nja, 56 är nog lagom. Runt 60 kg slutar jag se mullig ut naken så det är en första anhalt. Men jag var inne ett tag på att deffa, dvs att gå ner så pass att magmuskler blir synliga. Det hade varit intressant att se men å andra sidan ser jag ut som en liten vessla i ansiktet då, blir så smal. En beräkning vi gjorde visade att jag skulle nå 20 fettprocent vid 54 kg (vilket är smalt men inte för smalt om man tänker hälsomässigt). Det var det jag hade som mål när jag var 56 kg. 60 kg är jag nöjd med, 56 kg skulle vara riktigt skönt men jag antar att det skulle bli en alldeles för stor ansträngning att deffa ner mer och inte värt det.

Ja, nu får det gå långsamt. Det är faktiskt skönt att ha en regel som säger att jag INTE FÅR äta mindre än 1500/dag. Det får inte gå fort. Psyket är så avgörande. Jag undrar om jag överhuvudtaget skulle ha problem med övervikt om jag inte hade "problem" med den psykiska biten i samband med ätande. Tror inte det. Har mött många som kallat sig för sockerberoende men jag har inte känt igen mig i beskrivningen.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Jenny » fre jan 24, 2014 9:14 am

31,6 fettprocent
64 kg.
Förvånad över vikten. Funkar fint. Har pma och har mina ord för dagen som ska hjälpa mig att fokusera positivt istället för att jag blir pms-bitch. Det har funkar i 3 dagar. Känner mig positiv trots pms-symtom (sug, starka känslostormar, kritisk röst i huvudet, rastlöshet). Fortsätter att äta minst 1500 och mest 2000 per dag. Det rullar på. Så tacksam.

Funkar bra att tänka "stapelmat" som jag alltid har hemma. Tar tex. ibland en kokt kall potatis med salt ev på knäckemacka om jag är lite hungrig och står mig så bra på det.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Jenny » sön feb 02, 2014 5:44 pm

66,6 kg
31 %
Vikten är lite mer för att jag har haft 3 dagar under min mens som jag ät mer. Är glad åt att dessa 4 veckor ha gått från 32,7 till 31 fettprocent. Det känns bra. Jag har följt planen. Det var bara 3 dagar under mensen som jag självömkade så mycket att jag åt mer ca 3000 3 dagar i rad. Men idag är jag tillbaka efter den 3dje dagen och mensen har lagt sig (skönt att den är kort i alla fall). Jag känner mig stabil idag och har inte längre behov av att äta mer än 1500- 2000.

Jag har ätit mycket av min stapelföda. Det var bra att ha i huvudet att jag främst väljer dem. Och det har känts lätt och enkelt. Jag har inte lidit och försakat. Jag har tränat varannan dag med en dags undantag under den värsta mensdagen. Dock ganska basic och korta pass i gymmet med mycket teknikfokus, ingen konditionsträning och absolut inget "brännar-tänk". Skönt. Skulle vilja komma igång med cykling nu för vi har hyrt cyklar till Mallorcaresan i vår och jag vill orka cykla ordentligt då.

Så nästa 4 veckor nu:
Jag kör på som experimentet innan.
+ Vill lägga in ett spinnpass var 5te dag. Hoppas att min rygg tål det.
+ Vara medveten om att jag kanske behöver ligga på mer än 2000 under några dagar vis mens och att det är ok.

Det var alles. Tills nästa vecka - lev väl!
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Jenny » sön feb 09, 2014 1:49 pm

66,1 kg
32,2 %
Denna vecka har jag slappnat av alldeles. Det har blivit de flesta dagar strax under 2000 kcal/dag och en dag med 2500 kcal. Jag kom på en grej som jag läste i boken T"he willpower instinct" och det är att när man misstar resultat för att ha nått målet och firar så slappnar man av och det kan få som effekt att man inte längre har samma energi mot målet. Det är nog vad som hände mig denna vecka efter att ha blivit så nöjd med förra månadens experiment. Jag pratar om det (moralisk licentiering) i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=b8WqAV73 ... uQYNO0diBk (ca 5:10)

Det är intressant att se det jag läser om i en bok omsättas i praktiken. Lärdom: Konstatera resultat istället för att fira resultat.
Det är like konstigt för mig som är coach att säga detta eftersom man ofta får höra att vi borde fira våra framsteg mer och att det skulle vara motiverande, men det kan faktiskt sabotera det hela. Jag tänkte tillbaka på vad jag gjorde för att få en sån motivation i början av de förra experimentet och det var att jag ställde mig framför helkroppsspegeln och försökte sätta på mig mina smalaste jeans. De kom inte upp över rumpan ens. Så jag krängde på mig dem nu igen. De kommer precis över rumpan men de är omöjliga att knäppa. :roll:

Övrigt; jag har hunnit med 2 spinnpass, ryggen lite öm efter att sått upp så jag ska sitta ner mer på passen. Annars väldigt skönt att få svettas och få upp pulsen ordentligt. Känns ganska bra att jag alla dagar utom en har stannat vid strax under 2000.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Jenny » sön feb 23, 2014 7:47 pm

66,3 kg
32,1 fettprocent
Har inte kommit in i goda rutiner på flera veckor nu. Ur spår men inte katastrofalt. Så tyvärr kan jag inte bjuda på massor av pepp och inspiration annat än att jag tänker att jag bulkar just nu. Musklerna mår nog bra av allt de får att äta och träna. Är glad att jag inte jojobantar utan har en ganska långsam fluktuation åt de olika hållen. Det sabbar inte förbränningen som jag skulle om jag skulle ha hårdbantat och gett upp och frossat varannan vecka. Inte för att jag har gjort det förut heller men jag hör folk runtomkring mig som kör på så och sabbar sin förbränning totalt. De kan inte gå ner i vikt sen och tar till hårdare och hårdare dieter. Nutrilett-livet lixom. De äter 800 kcal om dagen och har svårt att gå ner i vikt!!! Vilken jävla misär på ren svenska. Då har man nutrilett-målat in sig i ett fett hörn kan man säga. Nej, min metabolism är i god kondition och jag vet att jag kan gå ner ganska bra om jag ligger på 1500-2000 kvca/dagen (se förra experimentet).

Det är det säkert många som blir avundsjuka på att jag kan gå ner i vikt genom att äta 1500-2000kcal/dagen. :mrgreen: Men så är det, jag har inte jojobantat - alltså har jag en fungerande metabolism. Tänk på det, ni som svälter er. Nutrilett-livet kan vara det som väntar bakom nästa krök ;) .

Nu var det bara det lilla kruxet att ligga på dessa 1500-2000 om dagen. Det är ju mycket mat men på något sätt hamnar jag ofta över. :? Jag har hittat anledningar hela tiden. En dag kom jag på att det råkade var dagen före mens och därför gick jag och handlande godis - fast jag inte hade sug. Det var världens lamaste ursäkt för att äta godis, men å andra sidan har jag inte varit svårövertalad någon dag under de senaste veckorna. Det har varit typ "öh, det är onsdag, öh, nu ska vi se, då kan man ju äta godis... :o " Skratt. Ja, lamheten har varit slående när det har kommit till vad jag stoppar i munnen. Jag lovar ingenting för jag är inte säker på att jag kan hålla ett åtagande om uppryckning just nu men jag önskar att bli lite mer lagom, och om jag råkar hamna mellan 1500-2000 så är det ju en fin bonus. Då skulle jag tacka mig själv å det varmaste ödmjukast.

Kan tillägga att denna mensperiod har varit helt fri från både sug och bitchfasoner. Otroligt skönt.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Jenny » sön mar 02, 2014 9:59 pm

66,6 kg . nummer of the beast! :twisted:
31,4 %
Lugnare sedan sist. Har legat strax under 2000 flera dagar. Mindre stress efter några veckor av stress. Det kan ju ha bidragit till sötsaksmasakern tidigare, Hm. Jag vet att stress är min största trigger, hur kan jag ha missat att göra den kopplingen? otroligt.

Köpt en stegräknare. Känner mig sporrad att gå lite mer. Kliver av tidigare och går sista biten, går istället för att ta bussen 2 hållplatser från tåget. Om jag ska komma upp i 10000 steg som är moderat aktiv nivå så måste jag ta en promenad. Vissa dagar vegeterar jag bara hemma. Undrar hur många steg det blir mellan säng, kök, soffa och arbetsrum? :)
Idag köpte jag kläder som jag vet kommer bli favoriter. Har flera smalbyxor som jag inte kommer i så nu har jag köpt modeller som kommer funka både på 66 kg och 56 kg. Jag antar att jag kommer att pendla så det är lika bra att inte vänta på att få klä sig snyggt.

Jag har gjort värsta missen. Läste på chokladkakan bubblig att 25 gram hade 135 kcal och utgick felaktigt ifrån att hela den vägde 25 gram. Ja, men den är ju full med luft, bubblor liksom! Har ätit den gladeligen några veckor nu tills jag upptäckte att det stod 60 g på ett ställe. Vem lurar jag egentligen? Är jag så dålig på att veta hur 25 gram känns i handen och så dålig på att räkna kalorier? Vissa dagar åt jag två i tron att det var 270 när det egentligen var mer än 800. :shock: ops. Nu är jag fri från den illusionen i alla fall.
Misstag är feedback!
Jenny

FöregåendeNästa

Återgå till Hur går det?