[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4586: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4588: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4589: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4590: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3765)
Fyratimmarskroppen • Visa tråd - Ireans tråd

Ireans tråd

Ireans tråd

Inläggav Irean » tis jan 14, 2014 6:10 am

Hej igen !

Så var man tillbaka efter ett uppehåll under sommaren (jag höll att driva mig för hårt) och sedan köksrenovering (amazing pizza-snickers diet i många veckor kombinerat med hårt arbete) och tillslut ett det-är-så-nära-jul uppehåll. Det här resulterade i att då jag ställde mig på vågen igen så landade jag på 80,4kg! Det enda som förvånar mig är att det inte är värre.. :)
Strax före nyår hade jag kommit fram till att nu var det färdigrökt, tog min allen carr bok och läste igenom den. Jag har nu varit rökfri i över 2 veckor (Hurra hurra). Det här kanske inte hjälper viktnedgången då förstås :)
Nyårsdagen fördrev jag med att äta choklad och ligga i soffan och se Ivanhoe (måste ju få slut på julgodiset tänker den snåla grisen). Den andra januari satt jag mig på diet. Här tänkte jag gå lite i sympati med min vän som jag ska följa genom viktnedgång och kom fram till att vi kunde leva av grönsaker i alla sorter, kött och frukt. Detta resulterade i en jätte viktminskning efter några dagar (bara vatten) och veckan som kom tog det tvärtstopp för mig. Jag gick till och med upp i vikt.

Efter att ha förra våren levt med ätardagar blev jag nu grinig och har ingen lust alls att hamna på platåer det första jag gör, så nu är jag tillbaka!
Det har varit intressant att läsa igenom sina egna förvirrade anteckningar och bli inspirerad av sig själv :D Jag längtar redan till mina limpmackor på lördag (och kanske friterade bananer)

Så nu ställer jag om allt och börjar från början. Min ätardag är lördagar och jag tar en "ungefärlig vikt" denna första vecka"

Vecka 1 : 78,9kg
Irean

Re: Ireans tråd

Inläggav Jenny » tis jan 14, 2014 11:18 am

Hej Irean! Vad roligt att höra av dig. Jag kan verkligen relatera till att driva sig för hårt. Vare sig det är att driva sin diet för hårt eller annat i livet. Det kommer surt efter. Stort grattis till att du slutar röka. Varje rökfri dag är ett stort + för hälsan. :) Ska bli roligt att följa med dig en bit på vägen igen. Ja, det är häftigt att titta tillbaka på vad man har skrivit tidigare och få distans och insikt. Inspiration även. Inte så illa. ;) Jag tycker mycket av min självinsikt kommer av att reflektera på vad som fungerat och inte, tex som jag har gjort i min långa tråd i forumet. Tycker jag har lärt mig jättemycket på att skriva och reflektera.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Irean » tis jan 14, 2014 8:05 pm

Ja det är helt otroligt att gå igenom hur man tänkte och hur lätt det gick. För i mitt fall måste man förstå att jag inte har lätt att gå ner i vikt pga hypotyreosen och allmänt mående. Inte har jag heller tålamod att kcal räkna och inte kunna unna mig saker med barnen då och då. Det här är den absolut perfekta lösningen. Jag måste erkänna att jag sneglat åt 5:2 men tror inte på den. Min logik säger mig att för att 2 dagars fasta ska fungera måste du äta väldigt vettigt dom övriga 5 dagarna.Så min plan är att hålla mig till det jag vet fungerar. Med det lilla undantaget att jag skulle vilja kunna skippa bönorna då jag inte är överdrivet förtjust i dem. Verkar jag hamna på platå får jag väl tvinga i mig dem :D

Såg att jag drack pepsimax förra våren och jag minns klart att jag var nöjd med det som "treat" under veckorna.
Tänkte också kika lite på alternativ med kvarg som jag har räknat ut borde vara helt ok. Här tänkte jag frukost nåt typ yoghurt, kalla såser, istället för grädde till nån varm sås (om man undviker att koka utan bara värma den), möjligen fuskdessert vid pms då chokladbehovet blir för stort
Nu låter det som jag tänkte leva på kvarg men det var inte min plan alls. Tror fortfarande inte på att äta för god mat för då sitter man där och trycker i sig på kvällarna. Men tänkte en klick i proteinpastan med peston kanske skulle göra den mera aptitlig? (och igen inte för aptitlig förstås )
Irean

Inläggav Jenny » ons jan 15, 2014 1:34 pm

Kör i vind. Efter 4 veckor så går det ju att ändra. Lättkvarg är ju proteinrik fast lite kalorier.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Irean » lör jan 18, 2014 8:03 am

Jag är osäker på om jag kommer att kunna skriva resultatet för denna vecka utan att bli anklagad för lögn. Jag är inte ens säker på det själv. Har klivit av och på bägge vågar flera gånger på morgon.

Vecka 1. 78.9kg
Vecka 2. 75kg -3,9

och nu tog jag resultaten av den minst snälla vågen för dagen, OBHnordican, som verkar mera stabil. Fitbit vågen kan vara lite beroende på vilket humör den är och antingen väga 1kg mer eller 1kg mindre än obh. Fitbitvågen hävdar 73,9 men som sagt, jag tror det har snurrat om för den.
Så räknar man med min riktiga start den 2:a Januari då jag hade min massor med frukt och keso start så har jag gått ner från 80,7kg till 75 (jag gick ju upp i vikt en veckas tid på den dieten och saknade mina ätardagar) Så det blir väl totalt 5,7kg på 16dagar? Nu börjar jag låta som sensationsskriverierna i tidningarna..

Min veckas mat och träning har varit hemsk (sett ur hälsoperspektiv) jag har börjat mornarna bra med rejäl portion keso ,strött på lite chiafrön och så 3 stora skivor rostbiff. JAg har haft mycket att göra på jobbet och luncherna har blivit 2 kokta ägg eller lite keso, liksom bara för att fylla på. Har inget proteinpulver hemma ännu och hann som aldrig planera middagar och matlådor. Middag... här är det riktigt sorgliga. Jag är tvungen att jobba över och kommer hem trött och utsliten och svårt att få energi till nåt alls och det enda som går att äta är några kalla skivor rostbiff och keso eller ägg och 2 paket kvarg. Min fantasi hamnade i botten och jag gav upp. Så en dag blev det 2 stekta ägg med rostbiff och en annan lite keso osv. Igår höll jag att frysa ihjäl och mitt humör var i botten. Så planen för att komma sig vidare är lägg sig i soffan och äta och se på dåliga filmer och fundera ut en veckoplanering på min mat och sparka ut min underbart stödjande sambo att handla *ironisk*. Träningen ja.. Vad är det? Förra veckan var jag duktig , denna vecka nada. Min stegräknare säger väl ca 4000steg per dag och några trappor osv. Inget extra

Aja ser man det från den ljusa sidan har jag fått en flygande start. Nästa vecka har jag kundbesök och måste antagligen ut och äta både lunch och middag med dem ett par gånger, veckan efteråt är det stor risk jag måste resa .. Det är lite synd förstås mitt i dieten men jag ser det som kortare perioder med minskad viktnedgång. Det kommer ju nya veckor :)
Irean

Inläggav Jenny » sön jan 19, 2014 3:52 pm

Skönt att bli lättare. :) men det är maginnehåll och vätska till stor del. När jag började med Scd så gick jag ner 9 kg de första 4 veckorna. Om man räknar högt och tänker att man förbränner 2000 kcal om dagen och om man inte skulle äta alls så skulle man bränna 16*2000=3200 kcal blir strax över 3 kg fett. Så det är maximalt vad man kan räkna med som bränt fett. Men oavsett så ger det en härlig känsla att gå ner, vattenförlust gör ju kroppen lite plattare oxå så man känner sig mindre och smalare.

Hoppas du hittar en bra balans, inte för lite och inte för mycket mat i veckorna så att du kan få en uthållig viktminskning över tid. Lycka till i veckan!
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Irean » tor jan 23, 2014 6:00 pm

Denna vecka har varit lite jobbig också. Jag har inte hittat en bra balans i mitt ätande ännu. Jag tror jag får i mig tok för lite kcal och därför är jag frusen och grinig.
All min tankeverksamhet är riktad mot lördag då jag får äta vad jag vill. Vad vill jag mest av allt ha? Vad ska jag välja?

Apelsinjuice ligger högt på listan. Och en stor äppelmunk! Men sen vet jag inte.... Vi får se :)

Idag gjorde jag pulled pork, och det kan ju bli lite mycket socker i bbqsåsen man häller på, vi får se hur kroppen reagerar på det. Gott var det iaf med en grönsallad och en klick kvarg smaksatt med vitlök och salt. Jag känner redan nu att fötterna får lite värme.
Jag är fortsatt grymt stolt över mitt rökstopp och samtida dietande. Jag önskar bara att jag kunde få in lite styrkeövningar (inte full träning på gym men kanske lite pilates eller kettleball vore bra), men tydligen går min karaktärsgräns där :(
Irean

Inläggav Jenny » fre jan 24, 2014 9:10 am

Misstag är feedback!
Jenny

Återgå till Hur går det?