Nytt år och nya tag, Hanna

Nytt år och nya tag, Hanna

Inläggav HannaB » mån jan 27, 2014 4:35 pm

Hej! Tack för en bra sida.
Jag köpte Tim Ferriss bok och skummade igenom och fastnade. Så jag bestämde mig för att testa. Hittade er sida då jag googlade runt efter recept och tips.
Har nu kört i 2 veckor. Min startvikt var 86 kg, till mina 1,66 m. Så jag har som mål att gå ner 15 kg (till en början), plus/minus, eftersom jag ska styrketräna oxå.
Idag står jag på 81 kg. Så hittills är jag nöjd med resultaten. Som varit relativt lätt att få till.
Det svåra är att hitta på nån sorts variation för att inte helt tröttna. Jag har svårt för att äta bönorna och linserna. För att det är så svårt att variera med god smak utan mina vanliga smaksättare som tidigare varit cremefraiche med olika smaker. Idag gjorde jag kikärtsbrödet och ska prova till middagen. Har även köpt på mig svartabön pastan och nudlar av konjaksrot mm.
Hur är det med smaksättare som innehåller socker, tex tacokrydda, sweetchillisås?
Jag undrar om jag kan skippa bönor till nån måltid om dagen, efterom jag upplever att jag står mig ändå?!

Tack på förhand! /Hanna
HannaB

Re: Nytt år och nya tag, Hanna

Inläggav Jenny » tis jan 28, 2014 1:56 pm

Hej Hanna och välkommen!
Ja, det kan gå snabbt i början av dieten då man förlorar mycket vätska och har lite mindre maginnehåll. Själv gick jag ner 9 kg på 2 veckor(!) men det var nog inte mer än max 1,5 kg fett. Det är kul men kom ihåg att det nu kommer att gå långsammare och det är helt i sin ordning.

Lite av grejen med denna diet är att den är tråkig. Man tröttnar lite på maten och då dämpas aptiten. Det gör det enklare att gå ner i vikt. Samtidigt så bör den inte vara så tråkig att man slutar med dieten helt. Då har man inte heller vunnit något. Så hitta din balans av att göra maten tillräckligt trevlig så att du kan fortsätta på dieten men samtidigt så pass tråkig att du fortsätter att gå ner i vikt. Såser med socker kommer förmodligen driva på din aptit. Hur mycket det kommer att förstöra din viktnedgång vet du först efter att ha provat det i 4 veckor om du nu bestämmer dig för att prova. Det är först då man kan få en realistisk bild av hur viktnedgången faktiskt ser ut eftersom felmarginalen med vattenmängden i kroppen varierar så mycket från dag till dag. Om du känner dig mätt utan bönor så kan du prova att hoppa över dem ett mål. Blir du för hungrig så ta in dem igen eller ersätt dem med linsgryta/soppa, bönpasta av olika slag eller kikärtsbröd. Kikärtsbrödet är mättande men samtidigt väldigt kaloririkt så jag skulle inte äta mer en 1 bröd om dagen.
Lycka till och berätta gärna hur det går.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav HannaB » mån feb 17, 2014 6:45 pm

Hej! Har nu kört på scd i ca 6 veckor nu. Börjar få rutin på tänket kring bönor, viss variation och disiplin. Svårt är att få till ätandet på ätardagen, då jag upplever att magsäcken är mindre och jag har kvar samma påbörjade påse med ostbågar sen 4 veckor... Vilket aldrig har hänt tidigare, så nåt bra händer ju.
Vikten står stilla på 81 kg, jag var nere på 79 en dag, men nu ligger jag stadigt på 81 kg. Viss frustration ska jag erkänna. MEN, det är med måttbandet jag håller motivationen uppe. Har tappat cm över hela kroppen, men 15 cm på midjemåttet är det jag är gladast åt. Sen ett par cm kring armar, ben och stuss. Så jag kämpar på.
Ska komma igång med träningen nu i veckan är det tänkt. Har av olika anledningar inte kunnat träna fullt ut tidigare. Men har kört på raska promenader ett par ggr i veckan.

Jag har provat på både kikärtsbröd och kikärtspannkakor. Men är nog inget som tilltalar mig. Har ingen direkt saknad av bröd och äter det inte heller på min ätardag. Börjar få ner bönor och linser med större enkelhet, det är kryddningen som är grejjen. Ska försöka hitta det proteinpulver ni pratar om, så kan jag variera mina frukostar. Har svårt att få till ätande inom 30-60 min pga dagislämningar och dyl.
Men på det stora hela kämpar jag på och är nöjd med resultaten hittills och tror att jag kan bibehålla vanan av detta. Mycket tack vare enkelheten genom att kika in på er sida och kolla in Tim Ferriss bok.
HannaB

Inläggav Jenny » tor feb 20, 2014 6:15 pm

Vad roligt att höra att det blivit lättare att äta. Det är viktigt att det är så enkelt som möjligt när man går på diet. Grattis till cemtimetrarna, som sagt det är mycket viktförlust i början men fett går långsammare och det är det du är igång och bränner nu. Nice.
Misstag är feedback!
Jenny

Återgå till Hur går det?