Hur fungerar dieten?

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Hur fungerar dieten?

Inläggav olle » sön nov 20, 2011 11:13 pm

Här är ett första försök att förklara hur dieten fungerar.

4HB-dieten har tagit inspiration från tre olika håll: LCHF, GI och deffning,

LCHF (Low Carb High Fat) är en lågkolhydratdiet som blivit mycket populär den senaste tiden (bla. genom Atkins). Dieten handlar om att i stort sett helt utesluta alla former av kolhydrater. Från LCHF/Atkins har 4HB lånat fokus på att hålla nere koncentrationen av blodsockret och insulinet.

GI (Glycemic Index) är en diet som baserar sig på glykemiskt index, där man ska sträva efter att äta kolhydrater med långt GI för att hålla nere blodsoclkret och få lång mättnad. På senare tid har GI av någon anledning blivit liktydligt med LCHF, men när jag pratar om GI sår är det i dess ursprungliga betydelse. Flera baljväxter har extremt lågt GI och har blivit en del av 4HB dieten.

Deffning är ett begrepp inom fitness och bodybuilding som går ut på att inför tävling få en klart tydlig defintion (därav ordet "deffa") av musklerna genom att kraftigt minska kroppsfettet utan att samtidgt tappa för mycket muskelmassa. 4HB:s ätardag kommer från deffningens värld.

Enkelt kan man säga att 4HB-dieten är densamma som LCHF om man utesluter mjökprodukter och stället tillåter baljväxter och dessutom tar en ätardag en gång i veckan.

4HB = LCHF - Mjökprodukter + baljväxter + ätardag

Så hur kommer det sig att den fungerar?

Alla dieter som leder till viktminskning bygger på ett energiunderskott. Det kan verka ganska enkelt i teorin, men rent praktiskt så stöter man snabbt på någon av dieternas fem hinder:

Hunger : med ett minskat energinintag så blir man hungrig. För stor hunger blir snabbt ohållbart. En fungerande diet måste hantera hungern på något sätt.

Muskelnedbrytning : minskat energiintag kan leda till att kroppen börjar bryta ner muskelvävnad för att utvinna energi. Muskelceller kostar en del att hålla igång så kroppen ser det som en en smart energibesparing.

Metabolistisk nedreglering: med ett minskat energiintag kommer kroppen efter ett tag reagera med att minska ämnesomsättningen för att spara energi. Du blir kall, trött och seg. Om du kör konditionsträning för att få upp ämnesomsättningen så finns risken att du samtidigt ökar muskelnedbrytningen.

Näringsbrist: - ett minskat energiintag kan leda till minskat intag av mikronutrienter (vitaminer och mineraler) eftersom man inte äter lika mycket helt enkelt.

Långsiktighet: dieter som bygger på viljestyrka, smaklösa pulver eller att man ska träna mer än vad som är bekvämt fungerar inte på lång sikt. Långsiktigheten är nödvändig om du har många kilon du ska gå ner.

En fungerande viktminskningsmedtod måste alltså kunna hantera var och en av alla dessa fyra hinder.

4HB-dieten hanterar hindren på följande sätt:

Hungern mildras genom att äta mat som ger mycket mättnadskänsla (mycket grönsaker) och dessutom ger förlängd mättnad (lågt GI).

Muskelnedbrytningen hindras genom att äta tillräckligt med protein, speciellt direkt på morgonen, då kroppen har som lägst med energi. Metabolismen hålls igång tack vara ätardagen.

Ätardagen skickar signaler till kroppens hormonsystem att det finns överflöd av mat och att svälten är över för den här gången. Även om du äter mer än vad du förburkar på ätardagaen så kommer den äkade energiomsättningen kompsnera för detta de närmaste dagarna. Det är dumsnålt att strunta i ätardagaen, det kommer bara gå långsammare för dig.

Näringsbristen hålls i shack genom att äta blandade grönsaker och eventuellt komplettera med något enkelt tillskott (vitamin, mineral och salter).

Långsiktigheten uppnås genom att man aldrig behöver vara hungrig, och att det aldrig är mer än 6 dagar från ätardagen. Genom att också ta eget ansvar för att testa/modifiera/anpassa dieten så kommer man också lära känna sin kropp ordentligt vilket gör att man kan ta ett helt annat ansvar för sin egna kropp och hälsa.När du känner att du har kontroll blir du också mer motiverad.

/Olle
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm

Re: Hur fungerar dieten?

Inläggav mfh » fre mar 01, 2013 8:14 am

Hej Ole,

Så otroligt spännande att följa er "resa". Jag har presis läst boken av Timothy och var mycket glad av att hitta till er blogg 8-) MEN i hans bok står det ju att man inte får ¨ta mjölkprodukter och jag ser att det är många som äter keso. Hur fungerar det egentligen?

Tacksam för svar.

/Magdalena
mfh
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 01, 2013 8:09 am

Re: Hur fungerar dieten?

Inläggav olle » lör mar 02, 2013 1:09 pm

mfh skrev:Hej Ole,
MEN i hans bok står det ju att man inte får ¨ta mjölkprodukter och jag ser att det är många som äter keso. Hur fungerar det egentligen?


Hej Magdalena, kul att du hittade hit!

Helt riktigt så ska man inte äta mjölkprodukter. Samtidigt nämner Timothy "cottage cheese" som något man kan äta till frukost och även som en proteinkälla för vegetarianer (i boken hittar du det i kapitlet "Diet på långsamma kolhydrater del II, Vanliga frågor & problem"). Det finns många motsägelsefulla och förvirrande uppgifter i boken, det här är bara en av flera (det var därför vi fixade den här sidan).

I engelska orignaltexten står det "cottage cheese" vilket i svenska upplagan har översatts till "färskost". Min och andras erfarenhet är att Keso (=Cottage Cheese) verkar fungera bra på dieten. Men om man utökar och tillåter sig alla former av färskost (t.ex. kvarg/kesella, philadelphia, mozzarella, mascarpone, ricotta, boursin och feta) så kommer det inte fungera. Min kvalificerade gissning är att det inte är något speciellt i mjölkprodukterna som ställer till det utan snarare att det blir för smaskigt och för stor variation. Se även http://blogg.fyratimmarskroppen.se/diet ... produkter/

/Olle
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm


Återgå till Dieten & reglerna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron