Protein

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Protein

Inläggav olle » lör dec 03, 2011 7:09 pm

När det gäller protein så kan det bli lite jobbigt med att äta mycket ägg eller kött. Det finns genvägar kring detta. Den vanligaste genvägen är proteinpulver som kan köpa i hälskostaffär eller gymbutik (t.ex. vassle, kasein, ägg, risprotein, hampa eller ärtprotein). Ett annat smart alternativ är proteinpasta som säljs av CarbZone, det ser ut och känns som vanlig pasta (penne och fussili) men innehåller huvudsakligen protein och minimalt med kolhydrater.
olle
Site Admin

Re: Protein

Inläggav eva » mån apr 15, 2013 5:53 am

ang proteinpulver:

det var ett tag sen jag körde med pulver, har oftast inga problem att få i mig protte via kosten.
men vissa tidiga mornar så tror jag nu att det kan va en god idé att svepa en shake istället.

ngt märke o smak som ni kan rekommendera?

och sen var det ju det med no-no för mejeriprodukter... är prottepulver undantaget från det
jag tänker om det är gjort på vassle...?
eva

Inläggav Jenny » mån apr 15, 2013 7:22 am

Ja, vassle och även kasein kommer från mjölk. Att dricka en shake går även emot Tims tips att inte dricka några kalorier. Men för oss och många andra verkar fördelarna (som du nämnde tex. med bekvämligheten) vara större än nackdelarna. Vi har gått ner i vikt ändå. Om du får i dig ditt protein så gör det större nytta för din viktnedgång än om du inte lyckas få i dig ditt protein. Men om man ska vara petig så blir du mer mätt av att äta ditt protein i fast form. Tims mejeriproduktsargument är att insulinet påverkas för mycket av laktos och laktos finns inte i pulvren. Vi tror inte så mycket på den hypotesen om laktosen som boven i dramat. Vi har sett forskning som gör att vi tror snarare att detta att avstå från mjölkprodukter i första hand tjänar oss på det viset att maten blir svårare att variera viket är en bra sak vid viktnedgång.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav eva » mån apr 15, 2013 9:41 am

ok, ingen laktos i pulvren.. visste inte det.

tim hänvisar till en svensk studie om att mjölkprodukter har högt II (insulin-index),
vilket tydligen har samma påverkan som högt GI.. kanske ligger ngt i det?
annars tror jag som du att mjölkprodukter är för GOTT helt enkelt;)
jag vågar inte ens käka keso under veckan, det kan jag mumsa hur mkt som helst av.

jag gillar att träna på morgonen, innan har jag gärna tränat innan frukost.
men får tänka om nu. ska testa med proteinpulver innan och efter istället.
vad tror du om halva proteinshaken innan och halva efter? (totalt 30 gr)

eller ev 30 gr proteinshake innan träning, o sen vanlig frukost (oftast ägg) efter?

har även BCAA hemma som jag använde innan.. kan det räcka att ta inom 30 min på morgon, innan träning?
eva

Inläggav olle » mån apr 15, 2013 10:39 am

eva skrev:tim hänvisar till en svensk studie om att mjölkprodukter har högt II (insulin-index),
vilket tydligen har samma påverkan som högt GI.. kanske ligger ngt i det?
annars tror jag som du att mjölkprodukter är för GOTT helt enkelt;)

Om man tror fullt ut på insulinhypotesen (att lågt insulin ger viktminskning) så borde man rimligen följa en diet som bygger på insulinindexet. Nu visar det sig att både biff och fisk har högre insulinindex jämfört med både vanlig vit pasta och havregryn, vilket vänder upp och ner på hela dieten. Jag tror precis som du att det främst är den goda smaken i mjölkprodukterna som är problemet. Mycket riktigt så är mjölkprodukter den matgrupp som t.ex. LCHF:are verkar ha störst problem med (överätning).

Jag tror vi ägnade över 12 sidor i vår bok att analysera insulinets effekt på vikten och slutsatsen var att det inte finns något vetenskapligt stöd för att insulinet är den stora boven i dramat. Fetma orsakar sannolikt insulinresistens och höga insulinnivåer, men kausaliteten går inte åt andra hållet (förutsatt att du inte injicerar insulin).

eva skrev:eller ev 30 gr proteinshake innan träning, o sen vanlig frukost (oftast ägg) efter?
har även BCAA hemma som jag använde innan.. kan det räcka att ta inom 30 min på morgon, innan träning?

BCAA går supersnabbt ut i kroppen (och har högt insulinindex). Passar perfekt efter ett hårt styrketräningspass då du snabbt vill fylla på musklerna för maximal muskeltillväxt, men det är långt ifrån ett komplett protein (saknar många aminosyror). På morgonen är det bättre med ett långsamt protein (typ kasein + vassle = blandprotein) som du äter innan träningen och sedan resten av frukosten efter träning.

/Olle
olle
Site Admin

Inläggav olle » mån apr 15, 2013 12:20 pm

eva skrev:ngt märke o smak som ni kan rekommendera?

Vi föredrar blandprotein, dv.s. blandning mellan vassle och kasein.

Vår favorit sedan mer än ett år tillbaka är Doublepro från gymvaruhuset, Jenny kör med chokladsmak och jag tycker bäst om jordnöt-banan. Det är ett ganska dyrt protein, men bra konsistent och smak.

Chokladsmaken kan bli en smaskig chockladkräm om man tar lite mindre vatten (se Jenny testa det för första gången efter det blev hon "fast" och äter det varje dag)
olle
Site Admin

Inläggav eva » mån apr 15, 2013 3:28 pm

tack så mkt för svar:)
ska kolla efter ett blandprotein att ha tillhands när jag känner för o träna på morgonen.
annars beställer jag doublepro.

- förresten - ni har inte märkt av att sötningsmedlet i proteinpulvret skulle trigga sötsug eller så?

några ägg innan styrketräning är inte så farligt, men inte om jag ska börja jogga/powerwalka på morgonen;)
BCAA´n har gett mig bra tryck o energi under styrkepass, så det kan jag fortfarande använda ibland direkt innan o efter gymmet.
eva

Inläggav olle » mån apr 15, 2013 5:41 pm

eva skrev:ska kolla efter ett blandprotein att ha tillhands när jag känner för o träna på morgonen.
annars beställer jag doublepro.

DoublePro är ett blandprotein som smakar bra, det var det som var så fiffigt.

eva skrev:förresten - ni har inte märkt av att sötningsmedlet i proteinpulvret skulle trigga sötsug eller så?

Aldrig av de proteinpulver som vi har testat. Sockerfri läsk ställer till det för Jenny och jag måste undvika sockerfritt "tillåtet" godis (typ Atkins). Men vi är ju alla olika. Vissa, som har stora problem med sötsug, köper proteinpulver utan någon som helst smaktillsats för att vara på säkra sidan.
olle
Site Admin

Inläggav Evert » tor apr 18, 2013 9:13 am

Nån som har nåt tips på proteinpulver utan smaktillsatser?
Evert

Inläggav olle » tor apr 18, 2013 12:48 pm

Evert skrev:Nån som har nåt tips på proteinpulver utan smaktillsatser?

De proteinpulver som är helt utan tillsatser och som jag stött på är följande (listade i smakordning från gott till mindre gott):

WNT Triple Protein (diverse gymbutiker & hälskost)
WHEY FX (Gymvaruhuset)
Whey-80 (Gymgrossisten)
CASEIN FX (Gymvaruhuset)
WNT Sojaprotein (diverse gymbutiker & hälskost)
Ärtprotein (Bulkpowders + hälsokost?)
Organic Hemp Protein (Gymvaruhuset)
100% Egg Protein (Gymgrossisten)
Äggvitepulver (Gymgrossisten)
olle
Site Admin

Återgå till Dieten & reglerna