Äta inom en halvtimme

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Äta inom en halvtimme

Inläggav Anjanas » ons okt 03, 2012 8:24 am

Hej!

Tack för en underbar sida! Här kommer jag hänga en hel del! :)

Jag tänkte höra hur viktigt det är att äta inom en halvtimme. Har läst Tim's bok och han skriver ju att man ska äta
inom en timme, men helst en halvtimme. Vad exakt är det som är så viktigt inom denna halvtimme?
Och ibland är det svårt att hinna. Särskilt om man kanske ska morgonträna eller ta kalldusch eller dylikt
som Tim också föreslår i sin bok. Är det något ni provat?

Han skriver ju även att det är viktigt att äta långsamt och det finns inga chanser i världen att man hinner
äta upp allt inom en halvtimme. Räcker det om man börjar äta inom en halvtimme, men sen kanske sitter
upp till en timme och äter?

Hälsar

Anjanas
Anjanas

Re: Äta inom en halvtimme

Inläggav Jenny » fre okt 05, 2012 9:29 am

Hej Anjanas och välkommen!
På morgonen är stresshormonet kortisol som högst. Dess funktion är att frisätta glukos/energi och ger kroppen en energiknuff.
När vi ligger på ett energiunderskott på dietdagarna så kommer kroppen att ta sin energi från dina muskler (bryta ner muskelvävnad = sk. katabolt tillstånd) om du inte äter något direkt efter uppvaknandet.
Det är därför Tim är noga med att vi ska äta direkt när vi stiger upp.

30 gram protein i form av ägg eller fast föda är mycket mat. Det löser vi med att göra proteinshake. Det går snabbt och är enkelt och faktiskt gott.
se film: http://www.youtube.com/watch?v=jUOFUnHfqEI&feature=plcp

Två andra fördelar med protein:
1) Du blir mätt av protein och får ett stadigt blodsocker resen av dagen.
2) Protein ökar kroppens energiförbränning med upp till 30 % under flera timmar efter måltiden.
Lycka till!
Jenny
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Dodododo » sön feb 03, 2013 8:25 pm

Jag kommer säkerligen ställa en hel del dumma frågor här nu. Men det är bra för en framtida FAQ tänker jag.

Vi leker med tanken att jag vaknar 05:45 men snoozar en halvtimma. Har jag vaknat 05:45 eller 06:15 då? Inte för att det kanske är avgörande. Men ibland kan man ju vakna en gång i kvarten i två timmar innan man liksom vaknar till helt. Börjar kortisolet kicka in när kroppen är aktiverad dvs. när man fysiskt stigit upp eller?
Dodododo

Inläggav Jenny » mån feb 04, 2013 9:23 am

Kortisolet stiger inte av att du går upp utan är det som får dig att vakna till och gå upp. Din kropp är programmerad att höja kortisolet strax innan du brukar gå upp.
Precis som du säger så är detta inget du behöver oroa dig för. Ät direkt när du går upp efter bästa förmåga.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Dodododo » mån feb 04, 2013 11:37 am

Då förstår jag kemin i kroppen mer, låter bra! Tack för svaret!
Dodododo

Inläggav Helenef » mån mar 18, 2013 8:51 am

Hej! Jag är helt ny här och gillar vad jag läser. Många bra tips och råd som komplement till boken. Jag tränar löpning på morgonen för att få in träningen i ett ganska pressat schema (arbete tar bort väldigt mycket av ens fritid..) och kvällsträning funkar inte för jag har häst som tar mycket tid. Frågan är hur jag gör för att få i mig 30g protein innan träning? Kan man göra keso-smoothies? 30 g protein känns som en stor mängd att sätta i sig innan man tränar?
/Helene
Helenef

Inläggav Jenny » mån mar 18, 2013 10:30 am

Hej Helene och välkommen,
Det enklaste är förstås att dricka en proteinshake, det går snabbt ner och ut i kroppen.

För att få 30 gram protein så behövs 300 g keso. Dock brukar smoothies innehålla sådant som man inte ska äta på dieten - bär, mjölk, havregryn mm. så det kanske blir svårt. Ät keson som den är istället. Du kan oxå äta en bit kött, 150 g kyckling = ca 30 gram protein eller 1 burk tonfisk i vatten. (kanske lite svårt att få i sig...).

Sedan har vi detta med att dricka energi som Tim pratar om. Så fort du dricker energi så får du mer energi till mindre mättnad än vad du skulle fått om du åt den. Det är därför Tim rekommenderar att vi inte ska dricka energi. Vi har testat och sett att proteinshake fungerar för oss trots det men rekommenderar att man helst hittar alternativ med fast föda. Men drickbart protein innan din träning kanske ändå är bästa alternativet...
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav olle » mån mar 18, 2013 10:59 am

Helenef skrev:Frågan är hur jag gör för att få i mig 30g protein innan träning? Kan man göra keso-smoothies? 30 g protein känns som en stor mängd att sätta i sig innan man tränar?

Om du tränar direkt på morgonen kan proteinet fungera som en försäkring mot muskelnedbrytning (lite beroende på hur hårt du tränar). Om man har jättesvårt att äta på morgonen brukar vi (precis som Jenny skriver här ovan) rekommendera en proteinshake, det är både snabbt och enkelt (även om den inte ger tillräcklig mättnad).

Om det är svårt att springa med något i magen, testa dig fram med lite olika varianter, kanske ta lite av proteinet före och sedan resten av proteinet direkt efter passet? Vissa skulle kanske rekommendera BCAA, men jag är lite tveksam till det för löpning och annan uthållighetsträning. I värsta fall får du skippa frukosten och äta direkt efter avslutad träning, testa dig fram och hitta det som fungerar för dig!

/Olle
olle
Site Admin

Inläggav Helenef » mån mar 18, 2013 1:39 pm

OK, jag tror jag börjar försöket med en proteinshake på morgonen. Jag har ca en halvtimmes resväg till gymmet så det borde kunna funka, kanske en kombination med proteinshake/keso för att komma upp i 30 g. Tack för svaren :-)
Helenef

Inläggav annemdm » tis mar 19, 2013 10:04 am

Hej, hej!
Jag dristar mig till att lägga mig i.
Kanske funkar min frukost även för dig:
Jag kan inte äta kött och bönor till frukost och en vanlig proteinshake gör mig inte mätt tillräckligt länge. så jag förstärker shaken med ett till två ägg. Funkar fint och jag tycker det blir gott. mixar med stavmixer. Kan göras både varm och kall. Har man in varmt vatten så är det bäst att mixa ägg och pulver först och sedan hälla på lite vatten i taget medan man mixar så att inte ägget koagulerar. blir som en äggtoddy ungefär. Fast lite tunnare. Man kan också ha i kaffepulver så blir det verkligen alltiett-frukost.
annemdm

Nästa

Återgå till Dieten & reglerna