Småsugen/mellanmål

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Småsugen/mellanmål

Inläggav Dodododo » sön feb 03, 2013 8:29 pm

Jag tänker inte implementera mellanmål i dieten. Men jag kan tänka mig att det ibland kommer, klockan är 16:00, det var 4 timmar sedan lunch och 2 timmar kvar till middag. Var är bäst att äta? Gurka? Ett ägg? En kompis äter jordnötssmör, 1-2 msk? Långsamma kolhydrater?

Nu kommer inte blodsockret dippa på samma sätt men övergången för min del blir att äta var 3:e timma med små måltider till detta. Känner jag min kropp rätt så kommer den i en övergångsperiod inte fatta att den är mätt. Tips på det?
Dodododo

Re: Småsugen/mellanmål

Inläggav Jenny » mån feb 04, 2013 9:17 am

Du kan äta SCD på flera små måltider om du hellre vill det. Dela bara upp den mat du hade tänkt att äta.

Om du vill ha mellanmål utöver dina ordinarie måltider så ät grönsaker med mycket fibrer (kål; blomkål, brysselkål, vitkål,broccoli, paprika). Jordnötssmör är det som Tim kallar för domino-mat eftersom det lätt drar iväg och blir för gott och då äter vi för mycket.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav Dodododo » mån feb 04, 2013 11:36 am

Perfekt! Grönsaker it is! Det är mer om jag skulle märka mellan lunchen och middagen att jag är hungrig.

Hah, jotack, det kan jag tänka mig. Nötter oavsett form är alldeles för gott :- )
Dodododo

Inläggav Helenef » ons mar 20, 2013 8:53 am

Hur är det med morötter som mellanmål?
Helenef

Inläggav olle » ons mar 20, 2013 11:28 am

Helenef skrev:Hur är det med morötter som mellanmål?

Undvik alla typer av rotfrukter, de innehåller fullt med kolhydrater. Bland de få undantagen är lök, som inte innehåller speciellt mycket stärkelse (såvida man inte lagar löksopppa). Ett bra knep när du ska välja grönsaker är att tänka på att välja ovanjordsgrönsaker, växtdelar som växer ovanför jorden: broccoli, blomkål, sparris, spenat, gurka, zuzzini m.m. är alla bra grönsaker.

Frukt hör heller inte hemma på dieten. Ett möjligt undantag är tomat som de flesta ändå betraktar som grönsak.

/Olle
olle
Site Admin

Återgå till Dieten & reglerna