Buljong,kryddor och krossade tomater

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Buljong,kryddor och krossade tomater

Inläggav emelie » tis apr 02, 2013 11:39 am

Hej!

Jag har idag börjat med 4h kroppen och hoppas att detta kan vara en diet som passar mig då jag provat många andra innan och tyvärr gått upp igen..
Tänkte kolla hur det är om man gör en linssoppa, är det ok att använda buljong i sin matlagning samt krossade tomater?
Är det några andra restriktioner gällande kryddor?

Mvh,
Emelie
emelie

Re: Buljong,kryddor och krossade tomater

Inläggav Jenny » tis apr 02, 2013 1:18 pm

Hej Emelie,
Välkommen! Hoppas du kan hitta din väg som blir hållbar och framkomlig med 4-timmars kroppens tänk. Viss buljong har socker i sig men det behöver inte förstöra så mycket beroende på hur svårt du har att gå ner i vikt. Kryddor i allmänhet fungerar bra även om vissa blandningar kan ha socker i sig. Eftersom du har släppt dieter, eller vad man ska kalla det, innan så är det bra att tänka långsiktigt och då kanske inte de pyttesmå mängderna socker kommer att göra skillnad. Krossade tomater finns utan socker så kolla efter dem. Prova 4 veckor och gör det enkelt för dig själv. Enkla lösningar, mätt och belåten är viktigt för att få det hållbart. Sedan efter 4 veckor kan du börja "nörda in" lite mer om det behövs för att få igång en större viktökning. Målet är att du ska hitta det enklaste sättet för dig att gå ner i vikt och skapa nya, enkla lösningar som du kan ta med dig när du har nått din målvikt så att du kan stanna där.
Välkommen med mer frågor och uppdateringar på hur det går för dig!
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav emelie » tis apr 02, 2013 1:28 pm

Jenny skriver: Hoppsan, jag slant och råkade skriva över din kommentar istället för att svara - vilket jag har gjort här nedan. Du frågade om det var ok att äta keso som mellanmål om man blir hungrig. Sorry för att jag sabbade ditt inlägg :oops:
emelie

Inläggav Jenny » tis apr 02, 2013 3:07 pm

Det är lite svårt för mig att svara eftersom jag inte vet så mycket om dig men regeln är detta: funkar det så funkar det och det vet du först efter ca 4 veckor eftersom fettförbränning går så långsamt och vågen har så många felkällor i sina mätningar. Om du tar keso ibland och du går ner i vikt så kan du ta keso ibland. Om du tar keso varje dag och går ner i vikt så kan du ta keso varje dag. Om du inte går ner i vikt efter 4 veckor så behöver du vara lite detektiv och "felsöka" och hitta vad du kan göra som skulle kunna öka din viktminskning. Inte för den delen sagt att det skulle vara keson som skulle vara boven. Trail´n error gäller.
Men om du vill ta det säkra för det osäkra och vara lite mer strikt från början så skulle jag rekommendera en rå morot istället. Du blir garanterat mätt men tugga ordentligt för det är ganska hårdsmält :oops:
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav emelie » tis apr 02, 2013 3:23 pm

Ingen fara :)!
Ja men okej, då är jag med. Man får alltså se den här första tiden lite som en prövo och test period för att se vad kroppen klarar och vad jag går ner av. Ska bli superspännande, och tusen tack för dina svar och en himla bra hemsida :)!!
emelie

Inläggav Jenny » ons apr 03, 2013 5:45 pm

Precis. Du ska lära känna din kropp och lyssna mer till den än några kostråd. Detta sätt att tänka på kan du applicera på vilken diet du vill och även använda om/när du når viktplatåer och när du sedan ska hitta en smal livsstil som är hållbar livet ut. Kul att du är pepp. Heja, heja.
Misstag är feedback!
Jenny

Inläggav olle » tor apr 04, 2013 5:28 pm

Angående mellanmål och Keso:

Normalt skulle jag säga att tre måltider per dag fungerar utmärkt på den här dieten. För mig är det inga problem att vänta 9 timmar mellan lunch och middag, och dessutom orka med ett långt spininngpass innan middagen. Men det kan förstås variera från person till person hur många måltider man måste dela upp totalintaget på.

Det kan vara bra att känna till att kroppen har en egen mellamålsfabrik, nämligen levern. Levern hjälper normalt till att hålla ett jämnt blodsocker mellan måltiderna och har ett lager som räcker c.a 12 timmar.

För vissa kan det vara nödvändigt att äta mellanmål under de första veckorna på dieten innan kroppen har hunnit vänja sig. I sådana fall kan lite naturell keso som mellanmål fungera bra. Det är mycket bättre än att äta nötter (som det snabbt blir för mycket av).

Tim skriver i boken att man kan knapra på råa morötter om man blir desperat hungrig. Morötter är inget som normalt hör till dieten, men om man äter dem råa så ger de ganska snabbt en tung mättnadskänsla i magen. Morötterna är nog tänkta som en sista desperat nödåtgärd, inget som man ska göra regelbundet.

/Olle
olle
Site Admin

Återgå till Dieten & reglerna