Får man äta ?

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Får man äta ?

Inläggav camb » tor apr 11, 2013 8:28 am

Hej.

Får man äta ärtsoppa ?
Senast redigerad av camb tor apr 11, 2013 4:20 pm, redigerad totalt 1 gång.
camb

Re: Ärtsoppa

Inläggav olle » tor apr 11, 2013 3:40 pm

camb skrev:Får man äta ärtsoppa ?

Gula ärtor är OK, men inte som ärtsoppa. Ärtorna är i princip helt sönderkokta i vanlig ärtsoppa vilket gör att de får för högt glykemiskt index jämfört med övriga baljväxter.

Om vi jämför lite olika baljväxter ser vi att channa dahl har GI=8, röda kidneybönor GI=19, gula ärtor GI=32, ärtsoppa GI=60. Man kan kolla upp tabeller med glykemiskt index om man känner sig osäker, det kan ofta ge en bra indikation på vad som troligen funkar eller inte funkar.

Det faktum att channa dahl är så extremt långsamt är anledningen till att vi försöker använda det så mycket som möjligt i vår egen matlagning (bröd, pannkakor, soppor).

/Olle
olle
Site Admin

Re: Får man äta ?

Inläggav camb » tor apr 11, 2013 4:26 pm

Tack för ditt svar.

Jag undrar även över om man får äta kok, grill, falu korv ( jag tar gärna emot ett tips på vart man kan kolla upp olika saker själv :) )

sen undrar jag om man kan äta ölkorv som mellanmål ex denna.. ( den innehåller ganska lite kolhydrater, varje korv väger 40g )

Bild
camb

Inläggav olle » tor apr 11, 2013 10:38 pm

camb skrev:Jag undrar även över om man får äta kok, grill, falu korv ( jag tar gärna emot ett tips på vart man kan kolla upp olika saker själv :) )

Grundregeln enligt Timothy Ferriss är att om du är tveksam så passar det sannolikt inte med dieten. Mat med högt glykemiskt index eller mat som gör att man äter för njutnings skull ska man undvika om man vill gå ned i vikt. Det finns hela sajter som analyserar vad som är tillåtet repsketive icke tillåtet (t.ex. http://www.4hourdiet.com/), problemet är att det alltid går att hitta kryphål, då tycker vi det är det är bättre att förstå grundprinciperna och sedan testa sig fram. Tim har även flera listor med exempel på tillåten mat, utgå från dem till att börja med så blir det mycket lättare.

camb skrev:sen undrar jag om man kan äta ölkorv som mellanmål ex denna.. ( den innehåller ganska lite kolhydrater, varje korv väger 40g )

Normalt behöver man inget mellanmål på den här dieten, det är meningen att du ska kunna hålla dig fri från hunger länge och klara dig utan mellanmål. Ett undantag är om du har kraftiga blodsockersvängningar, då kan det vara nödvändigt att dela upp maten i flera små måltider i alla fall de första veckorna. Observera att jag skriver "fri från hunger" istället för "mätt". Om man jämnt och ständigt måste känna sig mätt så blir det tufft att gå ned i vikt.

När det gäller ölkorven innehåller den iofs väldigt lite kolhydrater (främst sockerarterna dextros och glukos) och skulle säkert vara godkänt om du åt LCHF. Men sockret är sannolikt tillsatt för att göra korven extra smaklig, vilket kan driva på suget och hungern. Om du måste ha ett mellanmål käka lite grönsaker eller lite naturell keso istället.

/Olle
olle
Site Admin

Inläggav Evert » mån apr 22, 2013 1:27 pm

Hur är det med gröna juicer?
Innehåll:
1-2 äpplen
4 st stjälkselleri
Ingefära
Spenat
Grönkål
2-3 morötter
1/2 citron

Tänke främst på äpple och morot, och att kroppen säkert tar upp det supersnabbt med tanke på att det är i flytande form, och helt utan fibrer.

/Evert
Evert

Inläggav olle » tis apr 23, 2013 9:01 am

Evert skrev:Hur är det med gröna juicer?

Om du bara skippar äpplet och moroten så är det OK. Ingen frukt eller rotgrönsaker på dietdagarna om du ska köra strikt enligt slow carb dieten.

Tänk på att juicen inte är lika mättande jämfört med att äta hela grönsaker. Om du dessutom gör juicen i en råsaftcentrifug missar du även en del av fibrerna som kan hjälpa till med mättnaden. Men om mättnaden inte är något problem så kör på med juicen (men skippa äpplet och moroten).

/Olle
olle
Site Admin

Inläggav eva » tis jul 23, 2013 8:08 am

sojaprodukter?

vad är er åsikt? (minns inte vad/om Tim skrev ngt om det)
jag skulle tro att det är ok vad gäller dieten, det är ju en slags baljväxt.

men det finns så många olika åsikter. vissa säger att soja är nyttigt, andra säger att en ska undvika det.
vad tror ni?

själv undviker jag numera alla sojaprodukter. pga alla olika bud, så vill jag väl vara på den säkra sidan antar jag.
eva

Inläggav olle » tis jul 23, 2013 8:34 pm

eva skrev:sojaprodukter?
vad är er åsikt? (minns inte vad/om Tim skrev ngt om det)

Tim tycker det är OK att äta sojabönor, men inte raffinerade sojaprodukter (t.ex. sojamjök eller sojaprotein). Diskussionen om soja verkar vara otroligt infekterad där man gärna blandar in världsekonomiska och hälsomässiga argument i en enda jättestor röra. Enligt vissa är soja rena hälsokuren, enligt andra är det rena giftet.

Vi äter själva sojaprodukter både som bönor och i raffinerad form (sojakorv, sojabiff m.m.) eftersom det är bekvämt, gott och för att vi är vegetarianer. Vi tror att risken med soja är överdriven och att finns andra saker som är betydligt farligare (t.ex. att ha fetma).

/Olle
olle
Site Admin

Inläggav eva » ons jul 24, 2013 9:07 am

tack för svar!

puh, ja det är såå olika åsikter om soja.
jag tänker nog fortsätta vara ganska restriktiv tillsvidare.
är ändå inte så jätteförtjust i produkterna. kanske testar ngn yoghurt och tofu ngn gång, annars låter jag bli.
eva

Återgå till Dieten & reglerna