Slow Carb & Kosher?

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Slow Carb & Kosher?

Inläggav Chana » fre jul 05, 2013 7:27 am

Hej, Jag söker tips på hur jag kan hålla denna diet men samtidigt hålla Kosher (äter ej griskött, skaldjur eller blandar kött och mjölk)...
Mycket av Tims tips har lite bacon här och där enkelt för att få ihop protein, men vad finns mer för tips?
Blir så enkelspårigt med bara lax hela tiden.

Undrar också över tips på enkelt bra och billigt protein shake?
Tack för bra sida!
Chana

Re: Slow Carb & Kosher?

Inläggav olle » fre jul 05, 2013 2:16 pm

Chana skrev:Hej, Jag söker tips på hur jag kan hålla denna diet men samtidigt hålla Kosher (äter ej griskött, skaldjur eller blandar kött och mjölk)...
Mycket av Tims tips har lite bacon här och där enkelt för att få ihop protein, men vad finns mer för tips?
Blir så enkelspårigt med bara lax hela tiden.

Undrar också över tips på enkelt bra och billigt protein shake?
Tack för bra sida!

Hej och välkommen, kul att du gillar sidan!

Kosher borde knappast vara något problem på dieten, jag är laktovegetarian och aldrig haft något problem att hitta något att äta. Eftersom mjölkprodukter inte ingår i slowcarbdieten så borde det egentligen inte vara något problem. Bacon tycker jag inte platsar eftersom proteinet ska vara magert på slow carb dieten, förstår inte varför Tim envisas med bacon. Förutom fisk så borde du väl kunna äta nötkött och fåglar förutsatt att det är korrekt slaktat (shehitah)? Exempel på mat i sådana fall är nötfärs, kyckling, kalkon, nötbiff, lamm, oxfilé, ägg m.m. Om du vill undvika animaliskt protein så finns det bra vegetariska proteinkällor: proteinpasta (CarbZone), bönpasta (spaghetti på bönor), seitan (glutenprotein), sojafärs, quorn, sojabiffar, sojakorv.

Vassle och kaseinpulver är mjölkprodukter och är egentligen inte tillåtna på dieten, en shake bryter dessutom mot regeln om flytande kalorier. Men en proteinshake till frukost är i alla fall ett bättre alternativ än att helt skippa proteinet till frukosten. Helst ska man förstås äta riktig mat till frukost, det brukar ge mer mättnadskänsla jämfört med en shake. Men bortsett från detta: billigaste proteinet brukar vara sojaprotein, det godaste proteiner brukar vara vassleprotein. Om du använder dig av vassle- eller kaseinprotein så tänk på att de formellt räknas som mjölkprodukter.

Bra och billiga proteinshakes brukar vara gymtillskottsbutikernas egna märken, t.ex. Gymgrossitens "Starnutrition" eller Gymvaruhusets märke "FX". Om du köper storpack (fler kilo) så blir det ännu billigare. Men köp små förpackningar i början och testa dig fram vilken smak som passar dig (alternativt köp neutral smak och smaksätt själv). Vi själva använder oss av Eiselt "Double pro" (smakerna choklad + banan/jorndöt), vilket är ett av de dyraste proteinerna (dubbelt så dyrt som StarNutrition Whey 80). Priskillnanderna handlar mest om varumärke och smak; kvalitén är i stort sett densamma för detta ändamål.

/Olle
olle
Site Admin

Återgå till Dieten & reglerna