nybörjarfrågor om man tränar

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

nybörjarfrågor om man tränar

Inläggav freffa » mån aug 19, 2013 11:25 am

Hej

Jag har sedan nyligen försökt styra över till att äta enligt SCD, men har lite funderingar.
I min veckorutin tränar jag rätt mycket, 3-5 dagar.

För att prestera bra på träningen behöver man vad jag förstår fylla på ens glykogenförråd.
Krävs inte kolhydrater för att bilda glykogen, eller hur fungerar detta i en kolhydratfattig diet?


/Fredrik
freffa
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 07, 2013 7:10 pm

Re: nybörjarfrågor om man tränar

Inläggav olle » mån aug 19, 2013 3:47 pm

freffa skrev:Hej
För att prestera bra på träningen behöver man vad jag förstår fylla på ens glykogenförråd.
Krävs inte kolhydrater för att bilda glykogen, eller hur fungerar detta i en kolhydratfattig diet?

Hej Fredrik,

Det är helt korrekt att du måste äta kolhydrater för att skapa glykogen. Utan kolhydrater tar ditt glykogenlager slut efter c:a två dygn, efter det måste kroppen ta den mesta energin från fettet. I de flesta fall går det utmärkt att träna fast man inte äter kolhydrater, du kanske inte känner dig lika stark eller pigg men du kan definitivt träna.

På Slow Carb Dieten är detta ett minimalt problem eftersom du faktiskt äter kolhydrater i form av bönor och linser. Om du inte äter bönor/linser får du inga kolhydrater på den här dieten. Även om det inte är enorma mängder kolhydrater så gör det skillnad. Dagarna direkt efter ätardagen har du dessutom sprängfyllda glykogenlager och kan köra ganska hård träning. Detta upplägg fungerar för de flesta som tränar, både de som tränar konditionsträning och styrketräning flera dagar i veckan.

Det är en svår balansgång att gå ner i vikt och träna samtidigt. Träningen blir optimal först om du äter tillräckligt för att kroppen ska kunna återhämta sig, men då är det inte säkert att du går ner i vikt. Om du bara tränar för att gå ned i vikt spelar det ingen roll att träningen inte är optimal. Men om du är superambitiös muskelbyggare som vill förlora fett och samtidigt bygga en massa muskler så ska du kanske hellre använda dig av ”target ketogenic diet”, där man inte har ätardagar utan bara tajmar in snabba kolhydrater och protein i samband med träningspassen (”nutrition timing”) men i övrigt äter en viktreducerande diet.

Hur du än gör måste du testa dig fram hur mycket du ska äta och hur mycket du ska träna. Om du känner dig trött och sliten måste du antingen dra ned på träningen eller öka energiintaget.

/Olle
olle
Site Admin
 
Inlägg: 113
Blev medlem: sön okt 30, 2011 9:32 pm


Återgå till Dieten & reglerna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron