Sida 1 av 1

I kaffet istället för mjölk?

InläggPostat: tis mar 17, 2015 9:22 am
av pippilotta
Hej!

Är det någon som har tips på vad jag kan ha i kaffet istället för mjölk? Jag har testat kanel men tyckte inte att det smakade så bra med bara det.

Re: I kaffet istället för mjölk?

InläggPostat: mån mar 23, 2015 8:06 pm
av Jenny
Vissa blandar lite vanilj (eller annan smak) proteinshake och blandar i. Kanske något att prova.

Re: I kaffet istället för mjölk?

InläggPostat: tor mar 26, 2015 10:53 am
av pippilotta
Tack. Kör just nu med lite kaffegrädde men hade velat klara mig utan det också. Så detta ska testas :-)

Re: I kaffet istället för mjölk?

InläggPostat: sön mar 29, 2015 11:21 am
av Jenny
Det är bra att vara noga i början av dieten med reglerna för att ha en bas att stå på sedan när du vill börja justera den och se vad som är optimalt för dig.

För egen del så vet jag vad som fungerar för mig i olika "viktklasser" och i kombination med olika träningsupplägg och mentalt mående. Jag var på SCDi 17 månader och lärde verkligen känna min kropp och mitt psyke då jag experimenterande med SCD som grund. Tumreglen är alltid: om det fungerar -> fortsätt.
Detta tänk har två stora fördelar:
1) Du ska leta efter den enklaste vägen ner i vikt, ett sätt där du är mätt och belåten och får mental styrka. Vissa dieter är så svåra att hålla, de är effektiva eftersom man svälter sig men man måste ha en vilja av stål för att orka och efter en tid (oftast innan man har nått resultatet man vill ha) så ger man upp och går upp i vikt. Målet med bodyhacking är att göra viktnedgång så enkelt och lätt som möjligt. Låt oss skrota "vill man vara fin får man lida pin" och tänka i motsatt riktning. Hur lätt kan jag göra min viktnedgång och samtidigt få fantastiska resultat????
2) Du lär dig för livet om vad som fungerar och inte - när du vill hålla vikten eller behöver förlora några kg så kan du gå en mycket genare väg ner.

För mig fungerar det att gå ner och fortfarande ta 1 dl mjölk i kaffet /dag. Det har visat sig oxå att jag inte behöver äta direkt efter att jag stigit upp på morgonen för att få resultat. Det viktigaste för mig har varit den mentala biten - som jag skriver mycket om i vår blogg. Att gå ner i vikt är ett mentalt jobb först och främst. Det är vår mentala styrka som bestämmer om vi kommer hålla dieten och sedan hålla vikten. Därför tycker jag att det är viktigt att inte fastna i resonemang om vad som är den rätta dieten/dietregeln som om de vore religioner utan istället lära sig att förstå sin kropp. Allas kroppar reagerar olika för att inte tala om våra mentala skillnader.

Detta tänkande kallas för bodyhacking. Läs mer om det i artiklarna på vår sida:
http://fyratimmarskroppen.se/lista_arti ... acking.jpg
eller läs vår bok:
http://www.bokus.com/bok/9789174377675/

Testa ut SCD, om du vill så kan du efter 4 veckor justera 2-3 saker för att se om det fungerar. Tex kan du efter 4 veckor börja med mjölk i kaffet under några veckor för att se om det gör skillnad. Ändra inte för många saker samtidigt bara för då är det svårt att se vad som var den avgörande faktorn.

:D