Mängd protein män/kvinnor

Slow Carb Dieten och reglerna som hör til den

Mängd protein män/kvinnor

Inläggav Linda » fre jun 12, 2015 8:02 am

Hej!

Jag startar med dieten idag och reflekterade över minsta rekommenderade andel protein per dag då det är samma rekommendation för alla oavsett utgångspunkt och kön. Utgår ni ifrån ca 1g protein per kg kroppsvikt och att medelvikten för människor är ca 70kg eller är det så enkelt som att ju mer protein man trycker i sig, desto bättre blir resultatet? :) Protein ger ju visserligen också energi.

Sedan kanske jag får lägga till en fråga om fet fisk. Bör man äta det mer sällan eftersom det teoretiskt skulle vara ung samma sak att hälla kallpressad raps- eller linfröolja på en köttbit som en bit fet lax som simmar i sitt eget fett?

Tack på förhand!
Linda

Re: Mängd protein män/kvinnor

Inläggav olle » tor jul 23, 2015 9:18 pm

Linda skrev:andel protein per dag då det är samma rekommendation för alla oavsett utgångspunkt och kön.

Proteinet ger mättnad och minskar muskelnedbrytningen under dieten, det viktigaste är att ta protein direkt på morgonen. För att inte krångla till det så är det är samma rekommendation för både män och kvinnor. Tumregeln 1 gram per kg kroppsvikt är bra att hålla sig till. Det blir inte bättre effekt av att äta för mycket protein, man måste helt enkelt hitta en balans där man känner att man blir tillräckligt mätt.

Linda skrev:Sedan kanske jag får lägga till en fråga om fet fisk.

Jag skulle avråda från att äta riktigt fet fisk alltför ofta, men någon gång ibland kan inte skada. Men du bör du helt skippa fisk som är inlagd i olja.

/Olle
olle
Site Admin

Återgå till Dieten & reglerna